کتاب و کتابخوانی عامل بیداری نسل آینده

به گزارش سهندبلاگ، نوجوانان امروز بیش از آنکه وقت خود را با مطالعه کتاب بگذرانند یا به کتابخانه بروند و به فعالیت های علمی، هنری و فرهنگی بپردازند،زمان خود را به فضاهای مجازی و بازی های الکترونیکی اختصاص می دهند.

کتاب و کتابخوانی عامل بیداری نسل آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری کیهان؛ پاسخ به این سؤال که آیا کتاب و کتابخانه ما بیش از تلفن همراه و فضای مجازی برای نوجوان جذابیت دارد؟ ما را به سمت برنامه ریزی های دقیق تری برای این قشر سوق می دهد.

کودک و نوجوان به دنبال فضایی است که در میان همسالان خود قادر به این باشد که بتواند توانایی های خود را نشان دهد. کودک و نوجوان به دنبال مکان و فضایی است که مختص او طراحی شده باشد.

بسیاری از کتابخانه های ما همان فضا و مکانی را که برای کودک و نوجوان دارد با شرایط ثابت به جوان، میانسال و پیر نیز اختصاص می دهد.

کارشناسان فرهنگی معتقدند مردم یک جامعه وقتی کتاب می خوانند، چهره آن جامعه را عوض می نمایند، یعنی به جامعه شان چهره می دهند.

در این میان کسانی هم هستند که کودک و نوجوان را در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از مهم ترین عناصر می دانند. در مقابل برای رشد این قشر کتاب و کتابخوانی و فعالیت های پیرامون آن را یکی از عواملی می دانند که عدم توجه به آن آثار تخریبی جبران ناپذیری را بر جامعه خواهد داشت.

پویش کتابخوانی

امیر عسگری، مدیریت کتابخانه شهید کاشانی در منطقه 9 در گفت و گو با گزارشگر کیهان ضمن آنکه ایجاد علاقه مندی به کتاب و کتابخانه را وظیفه متولیان فرهنگی می داند، می گوید: یکی از عواملی که در راستا دادن به کودک و نوجوان و ایجاد گرایش آنها به سمت کتاب و فعالیت های فرهنگی موثر است،خانواده ها هستند که البته ابتدا خود خانواده ها باید توسط مسئولین فرهنگی با بچه ها در این راستا همراه شوند.

عسگری در ادامه کلامش از برنامه های فرهنگی کتابخانه که برای کودک و نوجوان برگزار گردیده است، می گوید: ازجمله برنامه هایی که ماحصل آن گرایش تعداد زیادی از نوجوانان این منطقه و حتی مناطق دیگر به فعالیت های فرهنگی و از جمله کارگاه نویسندگی کتابخانه ما بوده است، برنامه ستاره خواندن است که اسفند ماه 96 برای نخستین بار و از کتابخانه شهید کاشانی آغاز به کار کرد و طی چند مرحله اجرایی در نهایت به کودک و نوجوانی که بیشترین تعداد کتاب را مطالعه نموده بودند،جوایزی به جهت تشویق اعطا شد.

وی در ادامه به برنامه پویش کتابخوانی که در مرداد و شهریور امسال برگزار گردید،اشاره می نماید و دراین باره می گوید: در این برنامه ابتدا هر کودک و نوجوان از کتابخانه چند کتاب دریافت می کردند و در صورتی که کتاب ها را مطالعه می کردند و خلاصه آنها را به کتابخانه تحویل می دادند به طور رایگان در کتابخانه عضو می شدند.

عسگری همچنین شرح می دهد: برنامه پویش کتابخوانی از جمله برنامه هایی بود که با آن بسیاری از نوجوانان با کتابخانه آشنا و به کتاب و کتابخوانی علاقمند شدند.

وی از برنامه هایی که در آینده برای بچه ها و نوجوانان در نظر دارند می گوید: ملاقات بچه ها با نویسنده ها و مولفان برجسته و خصوصا آنهایی که برای قشر کودک و نوجوان می نویسند، در صدر برنامه های آینده ماست.

کتابت را جا بگذار

کتاب هایی هستند که توسط مردم به کتابخانه آورده می شوند، اما به این علت که نمونه مشابه آن در کتابخانه موجود است برای کتابخانه قابل استفاده نیست، اما داستان این کتاب ها به همین جا ختم نمی گردد. آگاه شدیم این کتاب ها به جای آنکه بیایند در قفسه یک کتابخانه در یک گوشه شهر جای بگیرند و به دست معدود افرادی برسند در نقاط مختلف شهر به دست مردم می رسند و خوانده می شوند.

کتابخانه شهید کاشانی برای دو دوره این فعالیت را تحت عنوان کتابت را جا بگذار انجام داده است که البته برای ادامه این پویش احتیاجمند حمایت دست اندرکاران است. دراین پویش کتاب هایی که توسط مردم به کتابخانه آورده می گردد و حتی بعضا کتاب هایی که مورد احتیاج کتابخانه نیست،توسط مسئولین کتابخانه برای آغاز در اماکن عمومی جا گذاشته می گردد. البته این کتاب ها با برچسبی روی جلد و نوشته ای تحت عنوان اینکه کتاب مربوط به برنامه کتابت را جا بگذار است و وقتی خوانده شد، باید بار دیگر در یک مکان عمومی قرار گیرد تا به دست نفر بعدی برسد؛ در مکانی عمومی جا گذاشته می شوند.

تعدادی از نوجوانانی که در مدرسه ای نزدیک به کتابخانه کاشانی تحصیل می نمایند، می گویند: یک روز بعد از مدرسه دیدیم که تعدادی کتاب در کناردر مدرسه قرار گرفته است. هرکدام یکی را برداشتیم و تنوع موضوعات آن برایمان جذابیت خاصی داشت.

این دانش آموزان در ادامه می گویند: برخی از کتاب ها برای عظیم تر ها بود و ما هم آنها را به پدر و مادرمان دادیم و از آنان خواستیم برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند آن کتاب را بخوانند آن را در یک مکان عمومی جا بگذارند. بقیه کتاب ها را هم هرکدام خواندیم و به دیگری دادیم و پس از مدتی روی نیمکت پارک و جایگاه اتوبوس جا گذاشتیم، به امید آنکه هم سن و سالان خودمان آنها را پیدا نمایند و بخوانند.

خانواده ها همگام با نوجوان

کودک و نوجوان در بازه سنی قرار دارند که احتیاج به آن دارند تا والدین، آنها و امورشان را مهم تلقی نمایند و با آنان همراه شوند. نوجوانان احتیاجمند آن هستند که حضور خانواده را در کنار و نه در مقابل خود احساس نمایند.

پای گفت و گو با تعدادی از والدین می نشینیم که هم گام با فرزندان خود و مشوق آنان در فعالیت های فرهنگی و کتابخانه ای هستند.

هاجر محترمی از نحوه آشنایی خود با کتابخانه و فعالیت های آن می گوید: پسرم مهدی، دوازده سال دارد و من از وقتی که او چهار سال داشت در ارتباط با کتابخانه امیر کاشانی بودم و کتاب های مختلفی را به امانت می گرفتم. ضمن آنکه در مناسبت های مختلف با هدایت های مدیریت و مسئولین کتابخانه با فعالیت های مختلف این مرکز آشنا شدم.

وی در شرح اینکه چگونه می توان فرزندان امروز جامعه را به شرکت در فعالیت های کتابخانه علاقه مند کرد، می گوید: برگزاری مکانی معین و مختص برای مطالعه بچه ها و نوجوانان و چیدمان خوب و مناسب با سن و علایق آنان ازموارد قابل توجه است. برگزاری مسابقات مختلف با همکاری مدارس مواردی است که توسط آنان می توان آنها را به کتابخوانی و فعالیت در کتابخانه علاقه مند ساخت.

خانم محترمی در ادامه گفت و گو با گزارشگر کیهان ضمن بیان احتیاجمندی بچه ها و نوجوان به کتاب و کتابخانه می گوید:برگزاری کارگاه های آموزشی مثل داستان نویسی که در کتابخانه کاشانی برگزار می گردد، برای فرزندم بسیار مفید بوده است، چرا که عملا در محیط قرار گرفته و تجربیات فراوانی را در کنار استادان کسب می نمایند.

نوجوانان خلاق در عرصه داستان نویسی

امیرعلی صالحی از اعضای کوچک کتابخانه امیر کاشانی است و با وجود آنکه دانش آموز پایه سوم دبستان است،اما می گویند؛داستان هایی خلق می نماید که تنها از قلم یک نویسنده ماهر بر می آید ! امیر علی حضور مداوم خود در کارگاه داستان نویسی کتابخانه را مدیون حمایت های مادرش می داند و می گوید: حتی گاهی که از سر تنبلی می خواهم در کلاس حضور پیدا نکنم، مادر از هر طریقی تمام تلاشش را می نماید تا من به کارگاه برسم.

این نویسنده کوچک همچنین در ادامه از مسئولین می خواهد:کارگاه داستان نویسی برای من و دوستان خیلی مفید بوده و ای کاش کتابخانه ها فعالیت های دیگری مثل کلاس خلاقیت، بازی های فکری و ... هم برگزار نمایند و ارتباط ما با کتاب و کتابخانه بیشتر از حالا گردد.

نرگس نظری، مادر امیرعلی، در گفت و گو با گزارشگر کیهان پیرامون تاثیرات ارتباط فرزندش با کتابخانه می گوید: بعد از شرکت در کارگاه نویسندگی کتابخانه از نظر قدرت نویسندگی به نسبت قبل قوی تر شده و حتی تاثیراتی در دروس مدرسه هم داشته است. برای مثال در روانخوانی درس های مدرسه و همچنین درک لغات قوت بیشتری پیدا نموده است.

وی همچنین افزایش تمرکز فرزندش را از دیگر نتایج حضور و فعالیت در این کارگاه می داند.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه این روزها در جامعه به میزانی که برای دیگر چیزها وقت گذاشته می گردد برای کتاب به آن اندازه اهمیت داده نمی گردد، می گوید: حتی دیده می گردد که برای خریدن خوراکی وقت می گذاریم و بهای زیادی می پردازیم، اما از آنکه بخواهیم برای خرید یک کتاب خوب وقت بگذاریم و هزینه ای بپردازیم بعضا امتناع داریم. حتی بسیاری از بچه ها را دیده ام که با وجود علاقه مندی به خرید کتاب، والدین آنها را به چیزهای دیگری تشویق می نمایند.

نرگس نظری که مطالعه کتاب را برای هر قشری لازم می داند،برایمان شرح می دهد: هنگامی که به مطالعه کتاب می پردازم انگار که از این جهان فارغ می شوم و آن قدر غرق در آن می شوم که حتی مشکلاتم را فراموش می کنم. به نظر من برای بچه ها هم باید کتاب های مختلف از جمله تاریخی خوانده گردد؛چرا که کم کم نویسندگان و شاعران عظیم ما خصوصا برای بچه ها و نوجوانان ناآشنا هستند.

لیلامقدم شاعردر گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: مطالعه کتاب باید از کودکی برای بچه ها پی ریزی گردد و این کار به وسیله خواندن کتاب از همان سال های آغازین اتفاق می افتد.

وی در ادامه پیرامون آسیب هایی که از عدم مطالعه وعدم ارتباط با کتابخانه و فعالیت های آن درجامعه برای کودک و نوجوان وجود دارد، می گوید: مادران نقش بسیار موثری را در ایجاد علاقه مندی و جهت دهی به راستا فرزندان دارند، اما متاسفانه در جامعه کنونی ما، مادران کمتر فرصت و حوصله آن را دارند که برای فرزندانشان وقت بگذارند و چه برسد که برای آنان کتاب بخوانند و آنها را در فعالیت هایی چون کتابخانه و کارگاه های آن همراهی نمایند. این موضوع حتی قبل از آنکه شاهد آسیب هایش در آینده باشیم، هم آکنون با آنها روبه رو هستیم که نمونه آن بچه ها و نوجوانانی هستند که اوقات فارغ از مدرسه را در خیابان ها و فضاهایی که اصلا مناسب آنها نیست می گذرانند و به جای ادبیات فاخر ادبیات کوچه و خیابان می آموزند.

ایجاد علاقه به کتابخوانی در نوجوانان

پای گفت و گو با محیا نظری از نوجوانان اهل مطالعه می نشینیم. محیا در پاسخ به این پرسش که چطور می توان هم سن و سالان او را به کتاب و کتابخانه علاقه مند کرد؟ می گوید: اگر نویسندگان و مولفان کشور ما آثاری را برای نوجوانان خلق نمایند که سبب ایجاد کنجکاوی گردد، تعداد نوجوانان علاقمند به کتابخوانی افزایش بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه در حالی که شرکت در فعالیت های کتابخانه را یک احتیاج برای هم سن و سالانش تلقی می نماید، اظهار می دارد: این فعالیت ها علاوه بر اینکه سبب می گردد ما نوجوانان از اطلاعات جامعه با خبر شویم سبب می گردد تا چیزهایی را بیاموزند که برای آینده اهمیت فراوانی دارد.

این نوجوان در خاتمه کلامش می گوید: در کتابخانه و با شرکت در فعالیت های مختلف آن می توان چیزهایی دریافت که حتی می توان آنها را به دیگران نیز آموخت.

فاطمه اسماعیلی، کارشناس تعلیم و تربیت و آموزگار پیرامون تاثیرات کتاب و کتابخوانی می گوید:از انبوه تاثیرات کتاب و کتابخوانی شاید همین کافی باشد که بچه ها و نوجوانان ما با مراجعه به کتاب می توانند به آنچه که در ذهنشان مبهم و بی جواب باقی مانده پاسخ دهند.

وی معتقد است نخستین آشنایی کودک و نوجوان می تواند از دبستان و پیش از آن باشد و می گوید: اگر کتابخوانی در دبستان و پیش دبستان به خوبی انجام گردد، نتیجه آن علاقه مندی این نسل به کتاب و کتابخوانی است و این علاقه مندی سبب پیشرفت این نسل است.حتی از نتایجی که شاید دور از تصور باشد این است که از بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری می نماید.

اسماعیلی که مهم ترین عامل ایجاد علاقه مندی را اولیا و سپس معلمین می داند در گفت و گو با گزارشگر کیهان در باره آسیب هایی که از عدم ارتباط نوجوانان با کتاب و کتابخانه حاصل می گردد، می گوید: وقتی که ما با کتاب آشنا نباشیم و کتاب را با خود غریبه بدانیم و با آن دوست نباشیم متوجه عظیمترین خطر هستیم.

وی درخصوص عدم ارتباط دانش آموزان با کتاب و کتابخوانی می گوید: دوری از کتاب کم کم مواردی چون کم توانی در خواندن را به وجود می آورد که این کم توانی به مرور در تمام دروس برای دانش آموزان تاثیرگذار است که سبب کاهش اعتماد به نفس و اُفت تحصیلی آنان خواهد شد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11376

به "کتاب و کتابخوانی عامل بیداری نسل آینده" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب و کتابخوانی عامل بیداری نسل آینده" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب و کتابخوانی عامل بیداری نسل آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید