پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا

به گزارش سهندبلاگ، علیرضا حسن زاده ـ رئیس پژوهشکده مردم شناسی ـ در همایش یلدا در آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران، که به مناسبت نخستین سال ثبت جهانی این عنصر میراث ناملموس از سوی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار گردید، گفت: پژوهشکده مردم شناسی، بر اساس مطالعات کارشناسیِ آیین یلدا، که مبتنی بر بیداری و دید و بازدید خانوادگی تا دیروقت است، پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا و یا دست کم دیرتر آغاز شدن وقت اداری را مطرح نموده است.

پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا

او بعلاوه تاکید نمود: سیاستگذاری در حوزه آیین، به معنی دخالت در آیین نیست و نام آیین هایی چون یلدا که از سوی مردم انتخاب شده، غیرقابل تغییر است.

ذات الله نیکزاد ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز در این همایش گفت: آیین یلدا مهمترین جشن خانوادگی در میان جشن های ایرانی است که همه را گرد هم می آورد و همیشه یکی از عوامل همبستگی و یکپارچگی مردم ایران بوده است.

آتوسا مومنی ـ رئیس مرکز میراث ناملموس تهران ـ هم اظهار کرد: جشن یلدا یک عنصر تام و کامل از نظر میراث ناملموس است و در همه رده های میراث ناملموس واقع شده است. یلدا گفتمان صلح و دوستی و احترام به طبیعت و محیط زیست است.

بعلاوه سعدخان ـ رئیس موسسه فرهنگی اکو ـ از جایگاه مهم یلدا در میان کشورهای حوزه اکو یاد کرد و آن را مثال برجسته ای از خلاقیت ایرانیان در خلق آیین های شادمانی دانست.

مریم قاسمپور یکی از داوران جشنواره ایران من نیز از دریافت 1220 نقاشی و 80 انشاء از سوی بچه ها 7 تا 12 سال تمام ایران برای این جشنواره سخن گفت.

پس از آن از مدیران پرونده های ثبت جهانی، قصه گویان و قصه پژوهان برتر، داوران جشنواره ایران من و صاحبان آثار برتر در حوزه های نقاشی و داستان و انشاء و شعر، تقدیر شدند. بعلاوه نمایشگاه این آثار در ساختمان دوران اسلامی موزه ملی ایران افتتاح شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 دی 1402 بروزرسانی: 9 دی 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19570

به "پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید