پاندای قرمز چیست؟

به گزارش سهندبلاگ، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش، به سراغ پستانداری خواهیم رفت که علی رغم ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردش، کمتر کسی با آن آشنایی دارد. در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا با پاندای سرخ بیشتر آشنا شویم.

پاندای قرمز چیست؟

پانداهای سرخ، پستاندارانی هستند که در شرق هیمالیا و جنوب شرق چین یافت می شوند. بدن این جانوران رنگ قهوه ای مایل به قرمز داشته و دم بزرگشان در کنار رنگ بدن از شاخصه های اصلی این پستانداران به شمار می آید. پانداهای قرمز، حیواناتی هستند که به دلیل رژیم غذایی اصلی خود (بامبو)، نام خود را از پانداها قرض گرفته اند اما از نظر اندازه شباهتی به آن ها ندارند! پانداهای قرمز از نظر جثه، اندازه ای معادل با یک گربه خانگی بزرگ داشته که در این حالت دم آن ها حدود 46 سانتی متر بر این طول می افزاید. این حیوانات در حال حاضر در دسته حیوانات در خطر انقراض قرار دارند چراکه جمعیت بالغ آن ها هم اکنون کمتر از 10,000 عدد است.

اندازه و شکل ظاهری

سر و بدن پانداهای قرمز طولی معادل 50 تا 64 سانتی متر دارد و وزن آن ها بین 3/7 تا 6/2 کیلوگرم است. وزن جنس نر پانداهای قرمز از جنس ماده بیشتر است. بخش فوقانی بدن پانداهای سرخ رنگ قهوه ای متمایل به قرمز دارد و بخش های پایینی بدنشان سیاه است. سر پانداهای قرمز کوچک است و بر روی صورتشان خط اشک مشکی رنگ دیده می گردد. بر روی صورت پانداهای قرمز، نواحی سفید رنگی دیده می گردد که ظاهر صورت آن ها را تا حد زیادی به راکون ها نزدیک می نماید. از دیگر خصوصیات ظاهری پانداهای قرمز می توان به دماغ سیاه و چشمان بسیار تیره اشاره نمود.

رژیم غذایی

پانداهای قرمز در بالا رفتن از درختان بسیار ماهر هستند و اکثر زندگی خود را بر روی درختان می گذرانند. غذای اصلی پانداهای سرخ (همانند پانداها) بامبو است اما این حیوانات علاوه بر بامبو، از پستانداران و پرندگان کوچک، تخم پرندگان و گاهی از میوه ها و گیاهان هم تغذیه می نمایند. پانداهای قرمز همانند خرس های پاندا قادر به هضم سلولز نیستند و به همین دلیل برای زنده ماندن باید حجم بسیار زیادی از بامبو را بخورند.

حقایق

مهمترین حقیقت در خصوص پانداهای قرمز این است که این حیوانات واقعا پاندا نیستند! پانداهای قرمز تنها به دلیل رژیم غذایی خود (که با خرس های پاندا مشترک است) نام آن ها را قرض گرفته اند اما در اصل پانداهای قرمز متعلق به دسته خاصی از جانوران هستند که Ailurus نام دارند و امروزه پانداهای قرمز تنها عضوی از این خانواده هستند که همچنان زنده بوده و منقرض نشده اند. پس در نتیجه پانداهای قرمز در حقیقت نه پاندا هستند و نه نسبتی با راکون ها دارند بلکه آن ها خانواده اختصاصی خود را داشته و در دسته Ailurus قرار می گیرند.

پانداهای قرمز استاد فرار کردن هستند! تا کنون بسیار پیش آمده که پانداهای قرمز از باغ وحش ها فرار نمایند! در سال 2013 یک پاندای قرمز به نام Rusty پس از سه هفته توانست از باغ وحش فرار کند! در باغ وحش های لندن و بیرمنگام هم گزارش هایی مبنی بر فرار پانداهای قرمز از باغ وحش به ثبت رسیده است.

شاید هنگامی که به رنگ پانداهای قرمز نگاه کنید با خود بگویید که شانس زنده ماندن و نجات آن ها از سوی شکارچیان بسیار کم است چراکه این حیوانات با این رنگ همیشه در دید هستند اما اشتباه فکر می کنید! پانداهای قرمز به طور ماهرانه ای قابلیت استتار دارند و خود را در میان جلبک های قهوه ای و قرمز رنگ درختان پنهان می نمایند. جالب است بدانید که پلنگ ها یکی از مهمترین شکارچیان پانداهای قرمز هستند.

پانداهای قرمز به هیچ وجه حیواناتی اجتماعی نیستند و اغلب اوقات تنهایی زندگی می نمایند. بسیار کم پیش می آید که دو پاندای قرمز را در کنار یکدیگر ببینیم یا اینکه پانداهای قرمز را به صورت خانوادگی مشاهده کنیم. هر ساله در فصل بهار تا تابستان، بین 1 تا 4 توله پاندای قرمز توسط پانداهای ماده متولد می شوند. توله ها معمولا تا 90 روز در لانه می مانند و در طول این مدت پاندای ماده وظیفه نگهداری از توله ها را دارد.

حیواناتی در خطر انقراض

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، پاندهاهای قرمز در لیست حیوانات در خطر انقراض قرار دارند. دلیل اصلی این خطر نسبت به مناطق مختلف متفاوت است. در برخی از نقاط خطر اصلی که پانداهای قرمز را تهدید می نماید، رقابت این حیوانات با سایر جانوران دیگر و شکار شدن آن ها به صورت طبیعی است در حالیکه در برخی نقاط دیگر، تخریب محیط زیست و شکار توسط انسان ها خطر اصلی برای پانداهای سرخ است. در هر صورت نسل این حیوانات در خطر انقراض است به طوریکه در کشور چین، نسل پانداهای قرمز در 50 سال اخیر، 40% کاهش یافته است!

نظر شما در خصوص پانداهای قرمز چیست؟ نظر خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: کجارو / blogs.scientificamerican.com / nationalgeographic.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4959

به "پاندای قرمز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاندای قرمز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید