مزاح با شاعران عظیم لطمه ای به صندلی آنها نمی زند

به گزارش سهندبلاگ، کوویدیه طرحی است که شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با استفاده طنزگونه از اشعار شعرای نامی کشور همچون حافظ، بابا طاهر، شهریار، نیما و مولانا؛ ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به مسافران مترو یادآور می گردد. عبدالجبار کاکایی یکی از شاعران معروف ایرانی، اجرای این طرح را ضرورتی برای جامعه خشک امروزی می داند.

مزاح با شاعران عظیم لطمه ای به صندلی آنها نمی زند

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرای ایرانی در تبادل نظر با شهر، ضمن اشاره به ارسال طرحی مشابه کوویدیه به شورای زیباسازی شهر تهران، اعلام کرد: پیش از اینکه پیشنهاد ما عملیاتی و اجرایی گردد، شرکت مترو برای اجرای این طرح، پیش قدم شد.

او با تأکید بر لزوم استفاده طنزگونه از اشعار عظیمان شعر فارسی به جهت از بین رفتن فضای خشک و دستوری در جامعه، گفت: نباید مدام با شهروندان به وسیله امر و نهی در بیلبوردهای خیابانی تبادل نظر گردد. گاهی اوقات بهتر است که فضای شهر متفاوت و آمیخته با طنز گردد.

این شاعر ایرانی با بیان اینکه نباید برای فرهنگ سازی در جامعه به صورت دستورالعملی، صحبت کرد، اضافه کرد: اقدامات و طرح های اجتماعی باید بگونه ای باشد که محیط شهری جذابی برای شهروندان ایجاد گردد.

کاکایی ضمن اعلام موافقت با اجرای طرح کوویدیه و چنین طرح های مشابهی، گفت: صندلی شاعران عظیم ایرانی به حدی تثبیت شده است که این شوخی و مزاح ها قرار نیست هیچ لطمه و ناراحتی برای صندلی آنان ایجاد کند. بسیاری از شاعران ایرانی در آثار خود به زبان طنز شعر سروده اند. برای مثال در بخش پایانی دیوان سعدی دارای هجویات و طنزیات بسیاری است یا بسیاری از اشعار حافظ، ابیات طنازانه زیبایی دارد.

این شاعر و ترانه سرای ایرانی با اشاره به اینکه بیشتر شاعران عظیم و نام آور ایرانی اهل بذله گویی و لطیفه گویی بوده اند، اضافه کرد: استفاده طنزگونه از آثار این عظیمان به منظور پایین آوردن شأن مفاخران ایرانی تلقی نمی گردد. در روزگار حاضر، فراموشی شاعران عظیم مهم تر است یا یادآوری این اشعار. باید از زمانی ترسید که نام و اشعار شاعران ایرانی بر زبان هیچ شهروندی جاری نگردد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12077

به "مزاح با شاعران عظیم لطمه ای به صندلی آنها نمی زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزاح با شاعران عظیم لطمه ای به صندلی آنها نمی زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید