ماه گرفتگی 25 و 26 تیر را از دست ندهید

به گزارش سهندبلاگ، علاقه مندان به نجوم و پدیده های فضایی، در بامداد 26 تیر سال جاری می توانند در سراسر ایران، ماه گرفتگی را دیدن نمایند.

ماه گرفتگی 25 و 26 تیر را از دست ندهید

اگر از علاقه مندان به نجوم هستید، از شبانگاه 25 تیر تا بامداد 26 تیر ماه، پدیده ماه گرفتگی را از دست ندهید. به گفته مدیر انجمن آماتوری ایران، در طی این خسوف، 67 درصد سطح ماه با سایه زمین پوشیده می گردد.

به گفته مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، آخرین ماه گرفتگی جزئی قابل مشاهده در ایران، دوشنبه 16 مرداد 1396 بوده است و گرفت جزئی بعدی روز شنبه 6 آبان سال 1402 خورشیدی رخ خواهد داد.

در هر دو ماه گرفتگی، میزان کمی از ماه درون سایه زمین قرار می گیرد؛ اما در گرفت 25 تیر، بخش بیشتری از ماه درون سایه زمین قرار خواهد گرفت، به طوری که 67 درصد سطح ماه با سایه زمین پوشیده می گردد.

گرفت شبانگاه 25 تیر مربوط به ساروس 139 و بیست و یکمین گرفت از 79 گرفت این ساروس است.

در علم نجوم، ساروس به دوره ای گفته می گردد که برای پیشگویی زمان کسوف و خسوف استفاده می گردد و دوره ای به مدت 18 سال خورشیدی و 11 روز و هشت ساعت است که البته اگر سال کبیسه باشد، این دوره 18 سال و 1 روز و هشت ساعت خواهد بود.

به گفته عتیقی، رصدگران آمریکای جنوبی و قاره های آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا می توانند این ماه گرفتگی را دیدن نمایند. علاقه مندان به نجوم در سرتاسر ایران نیز پس از نیمه شب 25 تیر، در بامداد چهارشنبه می توانند بدون هیچ خطری و با چشم غیر مسلح، دیدنگر این رویداد نجومی زیبا باشند.

گرفت 25 تیر ماه به صورت نیم سایه در ساعت 23 و 13 دقیقه و 51 ثانیه شبانگاه 25 تیر آغاز می گردد که امکان مشاهده آن با چشم انسان وجود ندارد.

گرفت جزئی این پدیده در ساعت 31 دقیقه و 43 ثانیه بامداد چهارشنبه 26 تیر آغاز می گردد و اوج ماه گرفتگی، ساعت 2 و 44 ثانیه بامداد همین روز خواهد بود.

گرفت جزئی در ساعت 3 و 29 دقیقه و 39 ثانیه در تهران انتها خواهد یافت و ساعت 4 و 47 دقیقه و 38 ثانیه، ماه از نیم سایه خارج می گردد.

ماه گرفتگی بعدی امسال از نوع نیم سایه خواهد بود. عتیقی در خصوص این ماه گرفتگی گفت:

با وجود اینکه این رخداد در آسمان شبانگاهی است، ولی از آنجایی که چشم انسان برای مشاهده این نوع از گرفت ماه حساسیت کافی ندارد، امکان مشاهده این رویداد در ایران وجود ندارد.

سه شنبه 11 تیر ماه 1398 نیز پدیده خورشیدگرفتگی اتفاق افتاده بود که در ایران قابل مشاهده نبود. این پدیده نجومی برای ساکنان آمریکای جنوبی به ویژه کشورهای شیلی، آرژانتین و اقیانوس آرام به راحتی قابل رصد بود.

دو خورشید گرفتگی، دو ماه گرفتگی و دو بارش شهابی ازجمله رخدادهای نجومی در تقویم امسال هستند. آبان امسال نیز سیاره عطارد از مقابل خورشید عبور می نماید.

از رویدادهای پیش رو در امسال می توان به عبور کاوشگر پاکر از کنار خورشید، در 10 شهریور ماه اشاره نمود.

دوشنبه 21 و 22 مرداد امسال، علاقه مندان به آسمان شب می توانند شاهد بارش شهابی برساوشی مشهور فصل تابستان باشند؛ البته نور ماه کامل، مانع رصد شهاب های این بارش خواهد بود، اما در بخش هایی از اسمان که از نور ماه دور است، آذرگوی های پرنور این بارش قابل مشاهده خواهد بود.

20 آبان امسال را هم باید در تقویم نجوم علامت گذاری کرد. چرا که سیاره تیزپای عطارد از مقابل خورشید عبور می نماید و پس از سه سال، برای علاقه مندان نجوم این فرصت فراهم خواهد شد تا با استفاده از تجهیزات رصدی، عبور این سیاره از مقابل خورشید را دیدن نمایند.

بارش شهابی جوزایی در 22 و 23 آذر امسال و دومین خورشید گرفتگی سال 98 در تاریخ 5 دی ماه نیز از دیگر پدیده های نجومی پیش رو خواهند بود. 20 و 21 دی نیز، ماه گرفتگی نیم سایه ای اتفاق خواهد افتاد.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / عصر ایران / گجت نیوز / asrshahrvand.com
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 16658

به "ماه گرفتگی 25 و 26 تیر را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماه گرفتگی 25 و 26 تیر را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید