دشت طلایی ری، تشنه تر از همیشه

به گزارش سهندبلاگ، کمبود آب در حسن آباد فشافویه، کشاورزی و دامداری این منطقه را که زمانی قطب تولید غله و محصولات پروتئینی بود در معرض نابودی قرار داده است.

دشت طلایی ری، تشنه تر از همیشه

خبرنگاران-مهین قاسمخانی: احمد قدرتی نایب رئیس شورای شهر حسن آباد با بیان این مطلب می گوید: 40سال قبل وقتی نوجوان 14ساله ای در آب قنات این جا غرق شد هیچ یک از ما حتی فکرش را هم نمی کردیم روزگاری خواهد آمد که اهالی حسن آباد با مسئله ای به نام کمبود آب آشامیدنی روبرو شوند. امروز چه کسی باور می کند که زمانی نه چندان دور کشاورزان حسن آباد 75درصد غله مورد نیاز پایتخت را تأمین می کردند.

تا چند دهه قبل حسن آباد فشافویه را به خاطر گندمزارهای وسیع و حاصلخیزش دشت طلایی ری می گفتند. بیشتر اهالی به کشت و زرع و دامداری مشغول بودند تا اینکه کلنگ سد کرج را به زمین زدند. اهالی حسن آباد از سد کرج حقابه داشتند، اما رشد بی رویه جمعیت در تهران سبب شد تا این حق نادیده گرفته شود که نتیجه آن نه تنها نابودی کشاورزی و دامداری این شهر بود، بلکه حتی دسترسی به آب آشامیدنی هم برای اهالی این محدوده سخت شد.

قدرتی با بیان این مطلب می گوید: هم اکنون آب آشامیدنی حسن آباد از چاه هایی به عمق 200متر تأمین می شود. به همین دلیل آبی که در لوله های شهر جریان می یابد بین 800تا900درجه سختی دارد و به هیچ عنوان قابل مصرف نیست.

وی اضافه می کند: سختی بالای آب در حسن آباد اهالی را مجبور کرده تا آب مصرفی خود را خریداری کنند. اهالی حسن آباد فشافویه برای تهیه هرمترمکعب آب آشامیدنی 100هزارتومان پرداخت می کنند، اما مشکل به همین جا ختم نمی شود. به دلیل سختی بالای آب کولرهای آبی بیشتر از 2سال در این شهر دوام نمی آورند و تعویض و تعمیر آنها هزینه های گزافی به اهالی تحمیل می کند.

عبدالله حسنپور یکی از اهالی حسن آباد می گوید: کمبود آب، کشاورزی را در این منطقه از رونق انداخته است و کشاورزان زمین های زراعی خودشان را به نازل ترین قیمت می فروشند که اغلب این زمین ها بعداز تملک توسط افراد غیربومی تغییر کاربری پیدا می کند.

فیض الله امامی بخشدار فشافویه می گوید: کمبود آب در حسن آباد فشافویه مشکل دیروز و امروز نیست. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل انتقال آب از سد ماملو به این پهنه است که تأمین اعتبار چنین طرحی باید در سطح استانی یا حتی ملی دیده شود و در توان بخشداری و فرمانداری نیست.

امامی می گوید: تدوین اطلس آبی استان تهران مراحل پایانی خود را می گذراند. در این اطلس تمامی منابع و مصارف و نیازهای آبی استان تهران معین شده و براساس داده های این اطلس خواهیم توانست برای حل مشکل کم آبی حسن آباد گام برداریم.

عکس ها: محمد عباس نژاد

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6235

به "دشت طلایی ری، تشنه تر از همیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت طلایی ری، تشنه تر از همیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید