بازیابی بخشی از شکوه گذشته ایوان مسجد سرخ ساوه

به گزارش سهندبلاگ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه از شروع عملیات اجرایی مرمت، حفاظت و بازسازی تزئینات معماری کتیبه گچ بری ایوان مسجد سرخ این شهر اطلاع داد.

بازیابی بخشی از شکوه گذشته ایوان مسجد سرخ ساوه

رضا ایاز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، تثبیت این بنای ارزشمند تاریخی، اصلاح و مرمت و نیز استحکام بخشی آن را از جمله اهداف اجرای این طرح عمرانی بیان نمود و اضافه نمود: برای اجرای این طرح 630 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که ظرف مدت سه ماه عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: به دلیل خسارت هایی که در بارش های بهاره به گنبد این مسجد وارد شده بود و بخشی از دو گنبد مسجد سرخ به طور جدی آسیب دیده بود، کار مرمت کامل گنبدها نیز چندی پیش با صرف اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال انجام و مجددا بازسازی و مرمت شد.

مسجد سرخ ساوه در ضلع شمالی میدان انقلاب و جانب غربی بازار شهر ساوه بنا شده است و به دلیل وجود تزئینات زرشکی و کتیبه های قرمز رنگ، مسجد سرخ نام گرفته است. این بنای ارزشمند تاریخی که در مجموعه تاریخی مسجد انقلاب ساوه قرار گرفته است در 9 آذر 1389 به شماره 29407 و مناره این مسجد در 15 دی ماه سال 1310به شماره 155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سبک و معماری این مسجد به دوره قبل از صفویه از جمله دوره سلجوقی بر می گردد. این مسجد شامل سردر، ورودی صحن، ایوان، شبستان، رواق و منار است. منار این مسجد در سال 453 هجری ساخته شده است، این بنا یکی از فضاهای دیدنی شهر ساوه محسوب می گردد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2536

به "بازیابی بخشی از شکوه گذشته ایوان مسجد سرخ ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیابی بخشی از شکوه گذشته ایوان مسجد سرخ ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید