برداشت های عامیانه از اثرات کافئین

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، امروزه یکی از پر مصرف ترین ترکیبات غذایی-دارویی کافئین و یا محصولات متشکل از آن هستند. نتایج تازه ترین همه پرسی در ایران نشان می دهد که ایرانی ها بیشترین تاثیر کافئین را بر بی خوابی می دانند. در حالی که نسبت دادن مصرف کافئین به بی خوابی یک استدلال غیر علمی بوده و بیشتر شبیه یک اصطلاح عامیانه است.

برداشت های عامیانه از اثرات کافئین

نتایج همه پرسی مرکز تحقیقاتی دکتر ولف بیانگر آن است که چیزی در حدود 70 درصد ایرانی ها بر این باورند که کافئین و ترکیبات آن باعث بی خوابی می گردد. از سویی تعدادی معتقدند که مصرف کافئین موجب افزایش انرژی و برخی نیز فکر می نمایند کافئین باعث زرد شدن دندان ها می گردد. و در نهایت بخش دیگری از مردم هم بر این باورند که کافئین سبب تحریک سلول ها و تپش قلب می گردد. تمام نتایج به دست آمده از این تحقیقات میدانی حول باورهای شایع در جامعه و تجربیات شخصی افراد از مصرف کافئین به صورت خوراکی است.

این در حالی است که نتایج علمی این تحقیق با آنچه که مردم از تاثیرات کافئین بر بدنشان می دانند، متفاوت است.

تحقیقات گسترده دکتر ولف و همکارانش به هشت اثر کلیدی کافئین بر اعضای بدن اشاره دارد.

در قدم نخست با توجه به تخصص این مرکز تحقیقاتی در زمینه پوست و مو، معین شد که کافئین با ترکیبی خاص به نام کمپلکس کافئین می تواند باعث جلوگیری از ریزش موی ارثی گردد. علاوه بر کنترل ریزش مو می تواند تأثیر مطلوبی بر روی پیشگیری از سرطان سینه داشته باشد که این روزها در ایران نیز بسیار شایع است. همچنین کافئین می تواند از شما در مقابل دیابت نوع 2 محافظت کند. ضمنا در این تحقیقات معین شد که کافئین می تواند از ابتلا به سرطان کبد و پوست نیز جلوگیری کند.

اما نکته کلیدی این تحقیقات در این است که تمام فواید کافئین و تاثیرات مثبتش به صرف نوشیدن قهوه محقق نمی گردد. به عنوان مثال برای تاثیر کافئین بر جلوگیری از ریزش ارثی مو، می بایست کافئین را به وسیله پوست سر به فولیکول های مو رساند که آن هم به واسطه مصرف لیکویید و یا شامپوهای دارای کمپلکس کافئین امکان پذیر است.

مجتبی امیری متخصص پوست و مو، در خصوص نتایج این تحقیقات میدانی، می گوید: نتایج این تحقیق نشان می دهد که تأثیر بیشترین پارامتر یعنی بی خوابی با کمترین پارامتر یعنی تحریک سلولی تنها 10 درصد است و همین تاثیر تحریک سلولی است که تمایل مردم را در اغلب کشورهای دنیا در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی به سمت محصولات حاوی کافئین سوق داده است.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات دکتر ولف برای این گرایش به سمت محصولات حاوی کافئین، یک پاسخ علمی محکم یافته است و ثابت نموده است که ترکیب کمپلکس کافئین از مو در مقابل اختلالات هورمونی محافظت می نماید. کافئین یاری می نماید تا از حمله تستسترون به موها که خود سبب محدود کردن انرژی رسانی به آنها می گردد، جلوگیری کند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 254

به "برداشت های عامیانه از اثرات کافئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت های عامیانه از اثرات کافئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید