چرا زمیـن تب می کنـد؟

به گزارش سهندبلاگ، طاهره احمدی:تغییرات آب وهوایی یعنی چه؟ هرمنطقه ای از کره زمین دارای میانگین الگوی آب وهوایی خاص خود است. تغییرات آب وهوایی به معنای تغییر طولانی مدت در هر یک از الگوهای این مناطق یا کل اقلیم دنیا است که می تواند خسارت های جبران نکردنی به بار بیاورد و سرنوشت کره زمین و زندگی ما انسان ها بر این کره را به خطر بیندازد.

چرا زمیـن تب می کنـد؟

گازهای گل خانه ای از جمله عوامل بسیار مؤثر در تغییر آب وهوایی به شمار می آیند. می دانیم که انرژی خورشید به شکل امواج کوتاه به زمین می رسد و به شکل امواج بلند به فضا بازتاب داده می گردد. میزان مناسب گازهای گل خانه ای تأثیر مثبتی بر زندگی زمین دارد، زیرا مانند عایقی در جو عمل می نماید و گرمای حاصل از انرژی خورشید را درون خود نگه می دارد. اگر گازهای گل خانه ای نبودند دمای زمین بیش از 13درجه سانتی گراد از وضعیت فعلی سردتر می شد. اما همین گازهای گل خانه ای وقتی که بیش از حد احتیاج در داخل جو بمانند، باعث گرم ترشدن کره زمین می شوند. دی اکسید کربن، متان، اکسید نیترو، سولفور هگزافلوراید و هیدرو فلوئورکربن ها از گازهای گل خانه ای مهم هستند.

شاید این پرسش پیش بیاید که ما انسان ها در فراوری گازهای گل خانه ای چه نقشی داریم؟

به عنوان مثال از دی اکسیدکربن یاد می کنیم که مهم ترین گاز گل خانه ای ساخت دست بشر است. دی اکسیدکربن از سوزاندن سوخت های فسیلی، جنگل زدایی و تخمیر هوازی جامدات و مایع فراوری می گردد و منابع جذب این گاز جنگل ها و اقیانوس ها هستند.

گاز متان از شالیزارها، فضولات حیوانی، سوخت های فسیلی و تخمیر بی هوازی ضایعات جامد و مایع ایجاد می گردد. منابع جذب این گاز هم باکتری های موجود در خاک و انجام واکنش های شیمیایی در جو است.

پس زمین با توجه به این فعالیت ها روزبه روز گرم تر می گردد و نتیجه این گرمای روزافزون از بین رفتن یخ های قطبی، جداشدن سریع تر یخ ها از رودخانه هاست. تغییر دامنه گیاهی و جانوری و گل دادن زودتر گیاهان بخشی از تأثیر گرمایش دنیای است.

خبرهایی که از مناطق دور و نزدیک دنیا به ما می رسد نشان می دهد این اتفاق ها از هر آن چه که فکر می کنیم به ما نزدیک تر است. 10 مرداد پارسال، ناسا گفت یکی از یخچال های خیلی بزرگ ایسلند، به نام اوکجوکول در قرن بیستم ذوب شده و در سال 2014 میلادی به طور کامل ناپدید شده است.

به گزارش سایت روزنامه ایران، دانشمندان در هفتم ماه جولای 2019 (16 تیر1398) درجه حرارت در آب های کوک اینتل در جنوب آلاسکا را به میزان 27/6درجه سانتی گراد ثبت کردند. این گرمای بی سابقه باعث مرگ هشت هزار ماهی سالمون شده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، ارزیابی های دنیای از تنوع زیستی جنگل ها نشان می دهد که از بین رفتن زیستگاه ها و فرسایش آن ها که بیش تر ناشی از فعالیت های بشری است، 60 درصد از تهدیدهای پیش روی جنگل ها و گونه های جنگلی را شامل می گردد. هم چنین در این گزارش آمده است که جمعیت حیوانات وحشی و پرندگان در جنگل های استوایی مانند آمازون بیش تر کاهش یافته است.

طبق اعلام صندوق دنیای طبیعت*، جنگل ها زیستگاه های بیش از نیمی از گونه های جانوری و گیاهی در نواحی خشکی دنیا هستند. بقای این جنگل ها و زیستگاه ها برای سلامت کره زمین ضروری است چرا که گازهای گل خانه ای مخرب را جذب می نمایند.

و اما فاجعه محیط زیستی اخیر که از اوایل سال 2019 شروع شد و تا نهمین ماه سال میلادی هم چنان ادامه داشت، آتش سوزی های گسترده جنگل های آمازون است. بنابه گزارش سایت سی ان ان فقط 1/7 میلیون هکتار از این جنگل ها در خاک بولیوی نابود شده اند. درخت های منطقه آمازون حدود 75 میلیارد تن کربن ذخیره دارند که در آتش سوزی به دی اکسیدکربن تبدیل می گردد و به هوا می رود. هم دی اکسیدکربن فراوریی خودروها و کارخانه ها که هوا را آلوده می نماید و هم آتش سوزی جنگل ها، سبب گرم شدن کره زمین می شوند.

-

* بزرگ ترین اتحادیه بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست که سال 1691 در سوئیس تأسیس شد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4335

به "چرا زمیـن تب می کنـد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمیـن تب می کنـد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید