پیشاشو جهانی شد ، روایت زندگی یک زن سالخورده روستایی گیلان در صربستان

به گزارش سهندبلاگ، گیل مردان و زنان گیلانی همواره تلاش کرده اند به گونه ای آداب و رسوم غنی خود را حفظ کرده و میراث گذشتگان را به نسل های آینده منتقل کنند.

پیشاشو جهانی شد ، روایت زندگی یک زن سالخورده روستایی گیلان در صربستان

خبرنگاران: یکی از این آداب و رسوم که ریشه مذهبی نیز دارد پیشاشو نام دارد. مردم گیلان با روزه دریافت یک یا دو روز پایانی ماه شعبان به پیشواز ماه رمضان می روند که این استقبال در فرهنگ گیلان پیشاشو نامیده می شود.

یکی دیگر از سنت های گذشته گیلانیان این بوده که مردان محل برای بیدار کردن همسایگان خود برای سحر به در خانه ها رفته و با کوبیدن به در، همسایه را برای سحر بیدار می کردند، همچنین مردم گیلان در گذشته با روش های مختلف از جمله ستاره شب که به ستاره شام معروف است، صدای شلیک تیر و آواز خروس که در اصطلاح محلی به آن سوکوله سوم (خروس خوان) می گویند در هنگام سحر از خواب بیدار می شدند.

یکی از مراسم های ویژه مردم گیلان در ماه مبارک رمضان افطاری دادن است. مردم گیلان نخست با نمک یا چای و یا آب داغ روزه خود را باز می کنند و غذاهای مرسوم آن ها نان، پنیر، سبزی، لوبیا پخته، آش کشک، آش رشته، شامی، فرنی، حلوا و رشته و خشکار ؛ شیرینی مخصوص گیلان در ایام ماه مبارک رمضان بوده است.

افطاری دادن به عنوان نذری و دعوت از خویشاوندان عروس یا داماد به ویژه در دوران نامزدی تقریباً در تمام نقاط استان گیلان در ماه مبارک رمضان معمول بوده است. در گذشته در میان مردم گیلان مرسوم بود که با نان محلی افطار کنند و هنوز هم در برخی از روستاهای استان به ویژه روستاهای منطقه اشکورات در شرق گیلان نان های محلی برای افطار به صورت گروهی توسط زنان روستا پخته می شود.

مستندی به نام پیشاشو توسط رضا مجلسی تولید شده است که در آن به این سنت گذشته گیلانیان پرداخته است. این مستند که توانست جایزه ویژه هیات داوران بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم های تلویزیونی و مردم شناسی کوزوو صربستان را دریافت کند به زندگی روزمره سخت و پرتلاش یک زن سالخورده روستایی در گیلان در ماه رمضان می پردازد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: چمدان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3368

به "پیشاشو جهانی شد ، روایت زندگی یک زن سالخورده روستایی گیلان در صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشاشو جهانی شد ، روایت زندگی یک زن سالخورده روستایی گیلان در صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید