همه چیز درباره واکسن دو ماهگی نوزادان

به گزارش سهندبلاگ، نوزاد دو ماهه علاوه بر داشتن تغذیه مناسب، باید تحت مراقبت های ویژه ای نیز باشد. یکی از این مراقبت ها، انجام به موقع واکسیناسیون است. این واکسن در دو ماهگی به نوزاد زده می گردد که نوزاد را از بعضی بیماری ها نظیر فلج اطفال، کزاز، سرخک و … مصون می نماید. بیشتر مردم مهم ترین بخش معاینات کودک را مربوط به واکسیانسیون می دانند. در ادامه مطلب اطلاعات کاملی در خصوص واکسن دو ماهگی نوزاد در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

همه چیز درباره واکسن دو ماهگی نوزادان

بیشتر بدانید: جدول برنامه واکسیناسیون کشوری نوزادان و بچه ها (جدید)

طریقه عملکرد واکسن در بدن نوزادان

واکسن ها از باکتری ها و یا ویروس های ضعیف شده یا کشته شده که باعث ایجاد بیماری های خاصی می شوند، ساخته شده اند. در موقع تزریق یا خوردن این واکسن ها، سیستم ایمنی بدن آغاز به فراوری آنتی بادی می نماید و به آن ویروس های ضعیف شده حمله می نماید. این آنتی بادی ها به طور دائم در بدن فعال می مانند و برای مقابله با بیماری ها آماده هستند.

انواع واکسن دو ماهگی

واکسن دو ماهگی DTAP

برای حفاظت بدن از بیماری های دیفتری، کزاز، سیاه سرفه این واکسن در شش مرحله به نوزاد تزریق می گردد. اولین مرحله تزریق، در سن دو ماهگی است.

واکسن دو ماهگی هپاتیت B

همانگونه که از اسم این واکسن تعیین است، این واکسن برای حفاظت بدن نوزاد از بیماری هپاتیت B. است. این بیماری باعث افزایش بیماری های کبد می گردد. علاوه بر اینکه این نوع واکسن قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان به او زده می گردد، در دو ماهگی نیز یک مرحله دیگر از این واکسن باید به او تزریق گردد.

واکسن HIB

برای محافظت بدن نوزاد از بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع B. از این واکسن استفاده می نمایند. مسائل شایع مربوط به این واکسن نظیر سرسام، ذات الریه یا سینه پهلو و اپیگلوتیت در نوزادان می باشد. این واکسن نیز در دو ماهگی باید به نوزاد تزریق گردد.

واکسن دو ماهگی PVC

این واکسن بدن نوزاد را در برابر بیماری هایی که ناشی از پنوموکوک است محافظت می نماید. بیماری هایی که ناشی از پنوموکوک می باشد مننژیت یا سرسام، ذات الریه و یا سینه پهلو و عفونت گوش می باشد.

واکسن IPV

در سن دو ماهگی این واکسن باید به نوزاد تزریق گردد تا بدن او در برابر فلج اطفال واکسینه گردد.

پس از اینکه به نوزاد واکسن تزریق می گردد، در بیشتر موارد مشاهده شده است نوزاد در همان شب اول مبتلا به رنگ پریدگی خواهد شد. اما نشانه های دیگری نیز در کودک نیز مشاهده گردد که شامل، تب نوزاد بعد از واکسن، درد و متورم شدن محل تزریق واکسن و گاهی استفراغ و اسهال می باشد. اگر هر یک از این موارد را در نوزاد مشاهده کرید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که نوزاد پس از تزریق واکسن دو ماهگی مبتلا به تب شد، می توانید مقدار تعیینی استامینوفن به نوزاد دهید. اما بهتر است در این مورد با پزشک مشورت نمایید. بعضی از متخصصان اطفال پیشنهاد می نمایند که از کمپرس آب گرم برای تسکین درد بهره ببرید. اما این موضوع ثابت نشده است. واکسن دو ماهگی نوزاد بسیار لازم است، پس بهتر است این واکسن به موقع و تحت نظر مراقبت های پزشکی به نوزاد تزریق گردد.

سامانه مشاوره آنلاین های اکسپرت

پس از تزریق واکسن دو ماهگی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  1. می توانید با پزشک خود تماس گرفته و دوز مصرفی استامینوفن را از پزشک سوال کنید تا درد در هنگام تزریق واکسن در نوزاد کمتر گردد.
  2. پدر و مادر باید اقداماتی را که بعد از تزریق واکسن باید برای نوزاد انجام دهند از پزشک جویا شوند و سریعاً بعد از تزریق، نوزاد خود را لباس پوشانده و به منزل برسانند. در بعضی موارد مشاهده شده است که والدین بعد از تزریق آغاز به پرسیدن سوال های خود می نمایند که این سوال ها باید قبل از تزریق پرسیده گردد. چون نوزاد بی قرار می گردد و آغاز به گریه کردن می نماید.
  3. بهتر است زمانی که نوزاد را برای تزریق به مراکز بهداشتی می برید، به همراه خود اسباب بازی یا شیشه شیر او را داشته باشید؛ چرا که پس از تزریق واکسن نوزاد آغاز به گریه خواهد نمود که با این وسایل کمی آرام تر می گردد. در صورتی که ورم و قرمزی محل تزریق و تب ناشی از واکسن در نوزاد بیش از 48 ساعت طول کشید، نوزاد را سریعا به نزد پزشک متخصص ببرید.

  4. از پزشک خود می توانید در خصوص نحوه شیر دادن در حین واکسن زدن سوال کنید تا شما را به خوبی هدایت کند.

  5. در زمان تزریق، نوزاد را به خوبی در بغل خود نگهدارید تا واکسن به درستی و بدون ایجاد مشکل به نوزاد زده گردد.
  6. گریه نوزاد پس از تزریق واکسن کاملاً طبیعی است و والدین نباید به منظور دلسوزی از زدن واکسن به نوزاد خود اجتناب نمایند؛ زیرا این واکسن نوزاد را در آینده از بیماری های زیادی مصون نگه می دارد.
  7. در بعضی موارد پزشکان کرم های بی حس نماینده موضعی را به والدین پیشنهاد می نمایند که قبل از تزریق به محل تزریق مالیده گردد تا محل تزریق بی حس گردد و درد کمتری نوزاد احساس کند و تزریق بسیار راحت تر انجام گیرد.

روش هایی برای آرام نمودن نوزاد پس از تزریق واکسن

  • در هنگام تزریق به نوزاد، اسباب بازی های مورد علاقه او را نشان دهید تا حواس نوزاد کاملاً پرت گردد.
  • با کودک آرام صحبت کنید و برای او شعر بخوانید. این موضوع در خصوص نوزادانی که با صدای مادر خود آرام می شوند بسیار عملی خواهد بود و درد واکسن فراموش می گردد.
  • گاهی نیز می توانید در دهان نوزاد پستانک قرار دهید تا او آرام گردد.

گروه مادر و کودک خبرنگاران

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13826

به "همه چیز درباره واکسن دو ماهگی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره واکسن دو ماهگی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید