نخستین تصویر از افق رویداد سیاهچاله فردا منتشر می گردد

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از یو اس آ تودی، سازمان فضایی اروپا قرار است فردا ساعت 13 به وقت گرینویچ نخستین تصویر از افق رویداد یک سیاهچاله را منتشر کند.

نخستین تصویر از افق رویداد سیاهچاله فردا منتشر می گردد

این تصویر به ابرسیاهچاله Sagittarius A تعلق دارد که در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته است.

از آنجا که سیاهچاله ها سیاه هستند، نامرئی نیز به نظر می رسند بنابراین هیچ یک از تلسکوپ های ساخت انسان نمی تواند آنها را رصد کند. علاوه بر آن سیاهچاله ها جاذبه بسیار قدرتمندی دارند که اجازه گریز به هیچ شیء را نمی دهند. در این سیاه چاله ها اشعه های الکترومغناطیس مانند اشعه ایکس، مادون قرمز، نور مرئی و امواج رادیویی نیز وجود دارد. این پرتوها سبب می شوند انسان بتواند اجسام را شناسایی کند. به همین دلیل عکاسی از سیاهچاله کار ساده ای نیست. در کنار آن باید اضافه نمود این سیاهچاله ها در فاصله ای بسیار دور و حدود 25 هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

هرچند با توجه به آنچه گفته شد ممکن است انسان قادر به مشاهده سیاهچاله نباشد اما می توان از افق رویداد یک سیاهچاله عکاسی کرد.

ستارگان در مرکز کهکشان راه شیری با سرعتی حدود 100 هزار کلیومتر در ساعت چرخش می نمایند و این بدان معناست که در مرکز کهکشان، ماده ای بسیار چگال و با جرمی حدود 4 میلیون برابر جرم خورشید وجود دارد. تنها اطلاعاتی که می توانیم از مرکز کهکشان به دست آوریم، یک منبع امواج رادیویی است که از جرمی به نام کمان-ای (Sagittarius A) نام دارد. این امواج رادیویی بسیار ریز و دارای طول موجی کمتر از میلیمتر است و احتمالاً به خاطر خروج گازهای داغی که به داخل سیاهچاله فرو می روند ایجاد می گردد. این نقطه عدم بازگشت در سیاهچاله که سرعت گریز در آن بالاتر از سرعت نور است، افق رویداد نامیده می گردد. افق رویداد نقطه غیر قابل بازگشت در نزدیکی سیاهچاله است.

شبکه ای از تلسکوپ ها به نام تلسکوپ افق رویداد(Event Horizon) کار عکاسی از سیاهچاله را عملی می نمایند. سال ها تلسکوپ افق رویداد به سمت قلب کهکشان راه شیری متمرکز بود تا تصاویری از موقعیت این سیاهچاله را ثبت کند. این تلسکوپ در واقع مجموعه ای از رادیوتلسکوپ های سراسر زمین است که به صورت شبکه ای جهانی عمل می نماید.

با توجه به آنچه گفته شد ثبت چنین عکسی چالش برانگیز است زیرا سیاهچالهSagittarius A در مرکز کهکشان راه شیری و میان ابرهای ضخیم و گازها پنهان است. تیم تلسکوپ افق رویداد عنوان نموده اند که می خواهند نخستین تصویر واقعی و با کیفیت را از یک سیاهچاله منتشر نمایند.

همچنین قرار است سازمان فضایی اروپا برای انتشار این عکس یک برنامه خبری به طور همزمان در آمریکا، بروکسل، سانتیاگو، شانگهای، تایپه و توکیو برگزار کند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1226

به "نخستین تصویر از افق رویداد سیاهچاله فردا منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین تصویر از افق رویداد سیاهچاله فردا منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید