مینی سوپرِ خندان

به گزارش سهندبلاگ، در کلاس خودروهای کوچک شهری انتخاب های زیادی در بازار خودروی ایران وجود ندارد. در محدوده قیمتی ام وی ام 110اس می توان به تیبا هاچ بک و نسخه معمولی همین خودرو یعنی ام وی ام 110 اشاره نمود که به مقایسه این خودروها می پردازیم.

مینی سوپرِ خندان

تیبا به عنوان خودروی ملی شرکت سایپا و دومین خودروی ملی ایران شناخته می گردد. مدل هاچ بک آن در مهر 1391 با نام تجاری تیبا2 رونمایی شد و هدف از عرضه آن جلب نظر خریداران جوان تر بود و در بازار اقبال به آن خوب بوده است. در زمینه توان موتور، تیبا نسبت به ام وی ام 110اس وضعیت بهتری دارد چرا که از موتور پرحجم تری برخوردار است و با موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ می تواند توانی معادل 87 اسب بخار فراوری کند. در مقابل ام وی ام 110 از موتور 1 لیتری استفاده می نماید که 68 اسب بخار توان دارد. هر چند وزن تیبا2 هم حدود 80 کیلوگرم سنگین تر است.

هر دو خودرو جعبه دنده 5 دنده دستی دارند و آپشن جعبه دنده اتوماتیک وجود ندارد. هر دو خودرو دارای فرمان هیدرولیک هستند. آینه های کناری در تیبا2 و ام وی ام 110اس تیپ کامفورت، دستی است، اما رقیب چینی در مدل لاکچری آینه های برقی ارائه نموده است. شیشه بالابرهای تیبا تنها در ردیف جلو برقی است و در مقابل ام وی ام 110اس در هر چهار شیشه، بالابرهای برقی دارد.

سیستم صوتی هر دو خودرو متوسط است. تیبا2 برف پاک کن عقب دارد ولی این گزینه تنها در مدل لاکچری ام وی ام 110اس وجود دارد. در هر دو خودرو مه شکن جلو و عقب نصب شده است و ام وی ام 110اس چراغ روشنایی روز نیز دارد. هر دو خودرو به دو کیسه هوا در جلو و ترمزهای با نیروی کمکی ABS و EBD مجهز هستند که حداقل استاندارهای ایمنی را در ایران پوشش می دهد ولی ایمنی بالایی نیست.

از نظر ابعاد بدنه، تیبا2 اندکی بزرگ تر است. تیبا2 در شهر و جاده کشش بهتری نسبت به ام وی ام 110اس دارد و به ویژه در زمان رانندگی در جاده ها بیش تر به چشم می آید. از نظر پایداری، هر دو خودرو وضعیت متوسطی دارند، اما تجربه نشان داده تیبا2 در رانندگی سنگین، پایداری بیش تری نسبت به ام وی ام 110اس دارد. هر دو خودرو از اثر ضربات به داخل کابین جلوگیری نمی نمایند. به نظر می رسد می توان با اطمینان تیبا2 را برنده این مقایسه دانست. این خودرو موتور قوی تری دارد و کشش بهتری را هم روی جاده عرضه می نماید. فضای داخلی اش بیش تر است و به این ترتیب برای یک سفر گزینه ایده آل تری است، ضمن آن که به دلیل تعلیق بهتر، سرنشینان آرامش بیش تری خواهند داشت. شبکه خدمات پس از فروش این خودرو از رقیب چینی اش گسترده تر است و لوازم یدکی آن هم ارزان تر و راحت تر از ام وی ام 110اس قابل خریداری است، ضمن آن که بازار دست دوم بهتری هم دارد و به این ترتیب تیبا2 برنده این رقابت خواهد بود، هر چند ام وی ام 110اس با ظاهر جدیدش همچنان یک گزینه خاص در این بازه قیمتی است.

مقایسه ام وی ام 110 با 110 اس

ام وی ام 110 درواقع نسخه اولیه ام وی ام 110 اس است و شاید برای عده زیادی این سؤال پیش آید که ام وی ام 110 اس چه تفاوتی با نسخه قدیمی خود دارد. اگر شما هم از طرف داران خودروهای کوچک شهری هستید بدون شک دانستن این تفاوت ها برای تان جذاب خواهد بود.

در بخش طراحی ظاهری، ام وی ام 110 اس دست خوش تغییراتی شده است که موجب شده این خودرو دیگر همانند نسخه قبلی خود شباهت زیادی به دوو ماتیز نداشته باشد. درواقع چری با این تحول سعی داشته که ام وی ام 110 را از زیر سایه دوو ماتیز خارج کند و تا حدودی نیز پیروز بوده است.

یکی از تغییرات اساسی نسخه جدید در بخش چراغ ها بوده است. چراغ های جلو در ام وی ام 110 اس بزرگ تر و کشیده تر شده اند و از آن چراغ های دایره ای و ساده قدیمی فاصله گرفته اند. ورودی هوا نیز نسبت به قبل بزرگ تر شده و بخش بیش تری از سپر پایین را به خود اختصاص داده، همچنین چراغ مه شکن دایره ای را در دو طرف خود جای داده است.

از دیگر تغییرات قابل توجه نمای جلو می توان به شکل خاص قسمت بالایی سپر اشاره نمود که در کنار خط منحنی کاپوت چهره ای متفاوتی را برای ام وی ام 110 اس به ارمغان آورده است.

به منظور کاهش سادگی در طراحی نمای کناری نیز از خطوط حجم دهنده در این قسمت استفاده بیش تری شده است. یکی از نکات جالب در این قسمت، محل قرارگیری دست گیره درِ عقب است که چسبیده به قاب پنجره تعبیه شده است. بخش انتهایی سقف نیز به نسبت گذشته از شیب بیش تری برخوردار است. نمای عقب این خودرو نیز در نسخه 110 اس به کلی تغییر نموده است. شیشه عقب بزرگ تر شده و نقش درِ صندوق را ایفا می نماید و چراغ های بزرگ و کشیده نیز در بالاترین قسمت ممکن قرار گرفته اند. محل قرارگیری پلاک خودرو نیز به روی سپر عقب انتقال یافته و درکل می توان گفت نمای ظاهری ام وی ام 110 اس نسبت به گذشته بسیار زیباتر شده است.

کابین ام وی ام 110 اس نیز نسبت به قدیم پیشرفت هایی داشته است، اگرچه متریال به کار رفته همانند گذشته چنگی به دل نمی زند. یکی از تغییرات جالب در کابین ام وی ام 110 اس شکل محفظه داشبورد است. در واقع عملاً درِ محفظه داشبورد حذف شده و جای خود را به یک حفره عجیب و غریب داده است. غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه طراحی شده و بسیار خوش دست تر شده است. ابعاد خودرو نیز در نسخه جدید افزایش یافته و فضای بیش تری را برای سرنشینان فراهم می نماید.

از مهم ترین امکانات و آپشن هایی که به ام وی ام 110اس اضافه شده می توان به چراغ رانندگی در روز (دیلایت)، صفحه کیلومترشمار دیجیتالی، آینه های کناری برقی و سنسور پارک اشاره نمود.

ام وی ام 110 قدیمی از نظر ایمنی نیز به شدت خودروی ضعیفی بود که در مدل جدید با اضافه شدن تکنولوژی EBD در کنار ABS به سیستم ترمز و 2 عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو تا حدودی بهبود یافته است.

پیشرانه ام وی ام 110 اس نیز همان موتور 1 لیتری قدیمی است که توان فراوری 68 اسب بخار قدرت و 93 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده به کار رفته نیز همانند گذشته یک جعبه دنده 5 دنده دستی است. تنها نکته ای که شاید درخصوص عملکرد این پیشرانه وجود داشته باشد بزرگ تر شدن ورودی هوا در نسخه 110اس است که به کاهش مصرف سوخت منجر شده است.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیوار
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2168

به "مینی سوپرِ خندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینی سوپرِ خندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید