منصوری: سازمان بورس شریک سارق و رفیق قافله نباشد! ، اوراق تبعی تنها تصمیم درست برای حمایت از بازار

به گزارش سهندبلاگ، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه گفت: در تمام جهان هنگامی که بازار سرمایه افت می نماید بازارگردانی توسط موسسات اقتصادی تامین سرمایه انجام می گردد اما در بورس ایران از این مدل بازارگردانی وجود ندارد.

منصوری: سازمان بورس شریک سارق و رفیق قافله نباشد! ، اوراق تبعی تنها تصمیم درست برای حمایت از بازار

گروه اقتصادی خبرنگاران، بعد از ریزش بورس شعار سازمان بورس و مسوولین دولتی حمایت همه جانبه از بازار سرمایه برای بازگشت به رشد و رسیدن به یک شرایط ثابت و امید آفرین بود، اما چرا بازار نیازمند حمایت دولت می گردد و چرا فراز و فرود های بورس به شدت مشکوک است موضوعی است که اتفاقا شک و تردید را بیشتر می نماید که حقوقی هایی که همیشه برندگان بازی در بازار هستند به چه دلیلی برای حمایت از بازندگان و سهامداران خرد در کنار دولت کوشش می نمایند تا نقش سوپرمن را در بورس ایفا نمایند. مهدی منصوری بیدکانی؛ استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد و کارشناس بازار سرمایه دراین باره به چند موضوع طرح شده پاسخ داده است.

حمایت دولت از بازار سرمایه تا چه اندازه مطلوب است؟

از نظر اقتصاددانان همیشه دخالت دولت در اقتصاد مطلوب نیست، لذا دولت تا حد ممکن باید از مکانیزم عرضه و تقاضا فاصله بگیرد، این مساله در همه جای جهان همینگونه است مثلا آمریکایی ها چند وقت اخیر در بازار سرمایه دخالت کردند که عملا ماهیت بازار را زیر سوال برد چرا که دخالت دولت در اقتصاد و بازار های آن مثل بازار سرمایه عرضه و تقاضای واقعی را خراب می نماید چرا که بازار به صورت دستوری در جریان عرضه و تقاضا قرار داده شده است. بازاری که به صورت دستوری مدیریت گردد قطعا رشد خوبی نخواهد داشت و دولت عملا با دست های خود سیکل رونق و رکود را در بازار از تعادل عادی خود دور می نماید. در حقیقت افت بازار سرمایه با یک اشتباه از سوی وزارت اقتصاد آغاز شد. با بالا دریافت دعوای وزارت اقتصاد و نفت بر روی عرضه دارا دوم اعتماد مردم نسبت به بورس به شدت کاهش یافت، شاخص که در حقیقت همان انتظارات مردمی است با افت رو به رو شد به همین خاطر دولت سعی کرد تا هر گونه که شده به ناچار تقاضای موثر را تحریک کند و یک مسکن موقت به بورس تزریق نمایند. یکی از این مسکن های موقت تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس است و تصمیمات دیگری که به ضرر اقتصاد کشور است. تنها کار جالبی که دولت انجام داد دست گذاشتن روی اوراق فیوچر یا اوراق تبعی است، هر چند اوراق تبعی موضوع جدیدی نیست و در بورس های خارجی وجود دارد و دولت کپی ناقصی از اوراق تبعی زد، اما به هر حال این روش از تزریق مستقیم پول به بازار بهتر است.

دولت برای حمایت و تقویت از بازار چه راه چاره هایی باید داشته باشد؟

در تمام جهان هنگامی که بازار سرمایه افت می نماید بعضی از موسسات و نهاد های دولتی برای جمع شدن بازار یاری می نمایند، لذا شکل بازارگردانی در بازار های عظیم جهان توسط موسسات اقتصادی تامین سرمایه انجام می گردد چرا که صندوق های سرمایه گذاری مشاء در این کشور ها وجود دارد، اما ما از این مدل بازار گردانی نداریم که از بازار حمایت کند. اگر دولت واقعا به دنبال حمایت از بازار سرمایه است باید به فکر عمق دادن به اوراق تبعی باشد، به این دلیل که منجر به کنترل ریسک های بازار می گردد.

آیا دولت توان انجام چنین کاری را دارد؟

خیر. به این دلیل که دولت آقای روحانی، دولت بلوف است تا آنجایی که هم اظهار نظر دولتی ها و هم کارشناسان همسو با دولت فضا را به سمت نااطمینانی در بازار راهنمایی می نمایند. حاکم شدن نااطمینانی در بازار منجر به فشار بسیار زیادی بر بازار می گردد و به اقتصاد کشور به شدت آسیب می رساند همانگونه که بار ها شاهد چنین موضوعی بودیم و از آن آسیب خورده ایم. دروغ عظیمترین آفت اقتصاد است، بهتر است اگر دولتی ها کاری نمی توانند در حمایت از اقتصاد و بازار های مختلف انجام دهند ادعایی ننمایند و مردم را متوقع ننمایند، بهتر است که اعلام نمایند انجام این موضوع درتوان ما نیست.

بیشتر بخوانید:

همه اقدامات برای بازگشت شاخص/ راه چاره های ثبات و تعادل بازار سرمایه در بلندمدت

نقش پررنگ حقوقی ها در ریزش شاخص بورس / زنگ خطر اقتصاد با کاهش اعتماد به بازار به صدا درآمد

سازمان بورس به عنوان مدیر و نهاد ناظر چه رویکرد هایی باید نسبت به بازارسرمایه داشته باشد؟

اولین کاری که به عنوان رویکرد حمایتی بدون هیچ غل و غشی می تواند انجام دهد این است که مانع سفته بازی حقوقی ها شوند، به عبارت دیگر روسای بازار سرمایه شریک سارق و رفیق قافله نباشند و به حقوقی ها با دیده اغماض نگاه ننمایند، دولت دست سفته بازان را با شجاعت قطع کند و از شفافیت نهراسد. مدیران سازمان بورس اگر می خواهند کار درستی برای مردم و بازار انجام دهند باید مانع تشکیل حباب شوند چرا که اینک نسبت پی بر ای در فرابورس و بورس عدد خنده داری است که با مناسبات اقتصادی رابطه ای ندارد. الان نظارت غلط سازمان بورس باعث شده که نسبت پی به ای ارزش گذشته خود را از دست بدهد و ارزش علمی آن کاهش بیابد. از سوی دیگر تحلیل بسیاری از تکنیکال های ما ساختگی است، اگر سازمان بورس این ضعف ها را پر کند حتما در بازار اتفاقات خوب و معقولی که به نفع کلیت اقتصاد است رخ می دهد.

رئیس مجلس روز های گذشته بعد از جلسه با مسئولین بورس بر این موضوع تاکید نمود که شرکت های دولتی که سود کردند باید وجوه خود را به بورس برگردانند تا بازار گردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد و به زودی شاهد تحولاتی دربورس خواهیم بود این صحبت ها تا چه اندازه امکان عملیاتی شدن دارد؟

در این شرایط می طلبد که آقای قالیباف به شعار به عمل کار برآید به سخندانی نیست، واقعا عمل کند و جلوی سفته بازی حقوقی ها را نه در کلام بلکه در عمل بگیرد. با توجه به وظیفه نظارت مجلس شورای اسلامی باید از اهرم نظارتی به معنای واقعی به نفع مردم عمل کند و برای یک بار هم که شده رو به روی کسانی که سرمایه های مردم را هدر دادند، آن هم مردمی که هر چند به اشتباه، اما دارایی ها و تمام زندگی خود مثل خانه و خودروی خود حتی مبل و فرش زیر پایشان را فروختند بایستد. کسی که برای سرمایه گذاری در بورس پراید خود را 40 میلیون فروخته و اینک پراید 100 میلیون شده و سرمایه خود را از دست داده تاوان بی کفایتی دولت را پس می دهد، بنابراین سکوت در برابر بی کفایتی دولت اصلا جایز نیست. قطعا حقوقی ها در اداره بازار تخلفات بسیاری نموده اند. بنده بار ها و بار ها در خصوص سفته بازی حقوقی ها هشدار دادم، برای اینکه اولین باری نیست که حقوقی ها چنین کار هایی می نمایند و، چون هیچ کس تا به حال جلوی حقوقی ها نایستاده هر کاری می خواهند می نمایند، اما اینک که کد بورسی زیاد شده و مردم بیش از گذشته وارد بازار شدند این قضیه نمود یافت و گرنه حقوقی ها از قدیم همین بازی ها را در بازار پیاده می کردند.

بیشتر بخوانید:

آیا دارا دوم ارزش خرید دارد؟ / 8 دلیل برای سوددهی پالایشی یکم

زیان مردم در سایه عدم شفافیت تالار شیشه ای/ چه کسانی پشت پرده ریزش شاخص بورس نشسته اند؟!

اصلاح بازار یا اجبار تحمیلی؟! / تشدید بی اعتمادی سهامداران در سایه سردرگمی سازمان بورس

رئیس مجلس گفته منابع بورس را باید به سمت فراوری راهنمایی کنیم تا نقدینگی بورس به سمت مصارف فراوریی پروژه های صنعتی و رونق فراوری برود آیا امکان دارد بورس ما به این سمت متمایل گردد؟

حرف خوبی است، اما عملی کردن این حرف زمان بر است. اگر واقعا عملی گردد رشد بازار سرمایه از حالت منفی خارج و به سمت مثبت می رود، همچنین جی دی پی کشور تغییرات محسوسی می یابد. این موضوع مهم زمانی محقق می شد که یک مجموعه عملیاتی کارآمد و به معنای واقعی انقلابی نه در لباس انقلابی روی کار بیاید، اهل باند بازی نباشد و به این واژه اعتماد داشته باشند در غیر این صورت اقتصاد کشور بر باد می رود.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10399

به "منصوری: سازمان بورس شریک سارق و رفیق قافله نباشد! ، اوراق تبعی تنها تصمیم درست برای حمایت از بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منصوری: سازمان بورس شریک سارق و رفیق قافله نباشد! ، اوراق تبعی تنها تصمیم درست برای حمایت از بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید