ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی

به گزارش سهندبلاگ، جنگل های هیرکانی ایران در میراث دنیای یونسکو ثبت شد؛ خبری که آدینه 14 تیرماه اعلام شد و بسیاری از فعالان محیط زیست را خشنود کرد، زیرا پس از حدود 13 سال کوشش فعالان محیط زیست و مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست بالاخره کارشناسان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت جنگل های هیرکانی را به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رساندند. جنگل های هیرکانی پس از کویر لوت دومین اثر طبیعی مربوط به ایران هستند که در فهرست میراث طبیعی دنیا ثبت شدند.

ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی

اخیرا رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفته است: با ثبت جهانی جنگل های هیرکانی طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال کشور برای همواره ماندگار و اهمیت آن دوچندان شده است. خلیل آقایی با اشاره به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ایران گفت: تنها راه برای رونق فراوری کارگاه ها و کارخانه های مصرف نماینده چوب در کشور واردات و زراعت چوب است.

او در پاسخ به بعضی نقدها از طرح تنفس جنگل گفت: هیچ کس حق ندارد طرح تنفس جنگل را زیر سوال ببرد و همه باید بدانند که این طرح تنها یک طرح پنج ساله نیست، بلکه باید تداوم داشته باشد و هم باید قبول کنیم که برای تامین چوب واحدهای فراوری راهی غیر از واردات و زراعت نداریم. طرح تنفس جنگل از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که از اواخر سال 95 به اجرا گذاشته شد.

براساس این طرح هرگونه برداشت چوب از جنگل ممنوع است و همچنین تمامی شرکت های فعال در برداشت چوب طی مدت سه سال از شروع اجرا باید فعالیتشان را تعطیل نمایند و دولت نیز حق تمدید قرارداد آن ها را ندارد. آقایی، زراعت چوب را از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین چوب مورد احتیاج کشور دانست و اضافه نمود: برای برداشت درختان شکسته و افتاده هم طبق مقررات باید مزایده برگزار گردد و هر شرکت نماینده ای که بیشترین قیمت را اعلام کند می تواند این کار را انجام دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2337

به "ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید