عکس های میکروسکوپی اعجاب انگیز از داخل دهان و دندان ها

به گزارش سهندبلاگ، اگر گاهی مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان را فراموش می کنید، حتما این عکس های میکروسکوپی که از داخل دهان، دندان ها، زبان، و لثه ها گرفته شده است را ببینید!

عکس های میکروسکوپی اعجاب انگیز از داخل دهان و دندان ها

این تصویر فوق العاده توسط میکروسکوپ الکترونی، (SEM)(میکروسکوپ های تخصصی که برای تصویربرداری به جای نور از الکترون استفاده می نمایند) از داخل دهان انسان گرفته شده است.این میکروسکوپ ها نسبت به مدل های قدیمی تر رزولوشن بالاتری داشته و قادرند تصویریکاملا دقیق و روشن خلق نمایند. دیدن این تصاویر به شما یاری می نماید که برای استفادهاز مسواک، نخ دندان و دهان شویه مصمم تر از قبل باشید.

پلاک دندان

این تصویر رنگارنگ و زیبا که بیشتر به گرده گل شباهت دارد، یک نمای کاملا بسته از پلاک دندان یک انسان است. پلاکماده ای چسبناک است که از بقایای مواد غذایی و باکتری های داخل دهان تشکیل می گردد.باکتری های داخل دهان از شکر موجود در مواد غذایی تغذیه نموده و فراوری اسید می نمایند.این اسید می تواند مینای دندان را از بین برده و در آن ایجاد حفره کند و باعث دندان درد گردد. خوشبختانه با رعایت بهداشت دهان به وسیله مسواک زدن و استفاده مرتب از نخدندان، می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد.

سطح دندان

تصویری که مشاهده می کنید چیزی شبیه تزیین روی یک کیکاست. اما در واقع این تصویر شروع فرآیند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را نشان می دهدکه شامل فرشی از باکتری های کروی آبی رنگ و سلول های خونی قرمز است. بیش از 300نوع باکتری مختلف در دهان انسان وجود دارند که از بزاق دهان و مواد غذایی باقی ماندهروی دندان ها تغذیه می نمایند. سلول هایخونی قرمز رنگ ممکن است به خاطر خون ریزی لثه در اثر ترشح سم توسط باکتری ها بهوجود آمده باشند که یکی از علائم اولیه بیماری لثه است. شما می توانید با مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان وهمچنین استفاده ازدهان شویه های حاوی فلوراید، پلاک دندان را ازبین برده و از پوسیدگی دندان هاو بیماری های لثه جلوگیری کنید.

ورم لثه

این تصویر تعداد زیادی باکتری را با رنگ زردنشان می دهد که باعث آلودگی لثه شده اند. شایع ترین بیماری لثه، ورم لثهاست که در نتیجه رشد باکتری ها و ایجاد پلاک دندان اتفاق می افتد. اگر بهداشت دهانرا رعایت نکنید و پلاک دندان را از بین نبرید، به مرور لثه های شما دچار سوزش شده،قرمز، متورم و دردناک خواهند شد. در نتیجه موقع مسواک زدن لثه خون ریزی می نماید ودهان نیز بوی بدی پیدا خواهد نمود.

باکتری های زبان

داخل دهان تعداد زیادی باکتری وجود دارد کهاکثر آن ها بی ضرر و یا حتی مفید هستند. با این حال برخی از باکتری های موجود در دهان،عفونت گلو ایجاد نموده و یا فراوری پلاک دندان می نمایند و در نهایت باعث پوسیدگیدندان می شوند. فاکتورهای دیگری که ممکن است باعث پوسیدگی دندان گردد شامل: رژیمغذایی نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان، سیگارکشیدن، مصرف الکل و خشکی دهانهستند.

این تصویر، شبیه یک مرجان در بستر دریا به نظرمی رسد اما در واقع تصویری از سلول های مخاطی مسطح زبان است. سلول هایی کهبه طور مداوم ریخته و جایگزین می شوند. این سلول ها بخشی از زبان که به محرک هایمختلف مانند طعم و مزه حساس هستند را پوشش می دهند. وجود باکتری ها (که با رنگ زردمشخص شده) بر روی سطح زبان کاملا طبیعی است اما باعث Halitosis یابوی بد دهان خواهد شد.

پوسیدگی دندان

وقتی باکتری های موجود در دهان اسید فراوری می نمایند،لایه محافظ دندان که مینا نامیده می گردد از بین رفته و حفره یا سوراخی دردندان ایجاد می گردد. این سوراخ گیرنده های حساس دندان را تحت تاثیر قرار داده وایجاد دندان درد می نماید. اگر پوسیدگی دندان زود تشخیص داده گردد، دندان پزشک بااستفاده از فلوراید از پیش روی پوسیدگی جلوگیری می نماید اما اگر مینای دندان کاملاپوشیده از پلاک شده و دندان سوراخ شده باشد، دندان پزشک پوسیدگی دندان را پاک نمودهو دندان را پُر می نماید.

نخ دندان استفاده شده

این نمای بسته از یک نخ دندان که قبلا استفادهشده و پلاک های موجود روی آن، هر کسی را برای استفاده از نخ دندان و دهان شویهقانع خواهد نمود. نخ دندان، پلاک دندان و مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها و زیرخط لثه که در دسترس مسواک نیستند را به راحتی برمی دارد.

و آخرین تصویر هم دلیلی محکم برای تعویض مسواکبعد از دو یا سه ماه استفاده است.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی خبرنگاران

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7656

به "عکس های میکروسکوپی اعجاب انگیز از داخل دهان و دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس های میکروسکوپی اعجاب انگیز از داخل دهان و دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید