رشد خرده فروشی کالا و خدمات در آذرماه

به گزارش سهندبلاگ، جدیدترین گزارش طرح شامخ (شاخص مدیران خرید) حاکی از بهبود شرایط خرده فروشی و رشد 12.05 درصدی شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذر ماه است.

رشد خرده فروشی کالا و خدمات در آذرماه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، معاونت مالی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) که شامخ نامیده می گردد را منتشر می نماید که بر اساس جدیدترین گزارش، عدد شامخ آذر سال جاری، 45.12 شد که نشان دهنده بهبود شرایط بخش خرده فروشی در آذر نسبت به آبان ماه است که عدد شامخ کل آن 35.71 بود. البته با توجه به اینکه عدد شامخ کل پایین تر از عدد 50، به معنی رکود است، بهبود شرایط خرده فروشی نسبت به ماه آبان، به معنای خروج از رکود نیست.

در این میان شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی معادل 59.36 در آذر، بیشترین میزان شاخص ها در بین پنج مؤلفه اصلی شامخ بوده است. شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالا های مورد احتیاج نسبت به ماه قبل کاهش 11.9 درصدی داشته و به تبع آن شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذرماه نسبت به ماه قبل رشد 12.05 درصدی داشته است.

طبق آنالیز های صورت گرفته، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه گذشته رشد 67.53 درصدی داشته و به همین صورت میزان فروش کالا و خدمات در داخل کشور هم حدود 12 درصد رشد مثبت داشته است. از سوی دیگر صادرات کالا و خدمات هم نسبت به ماه قبل با افزایش حدود 31 درصدی همراه بوده است.

بر اساس تحلیل اتاق اصناف ایران از این گزارش فرایند های مثبت یاد شده با توجه به افزایش کم قیمت حامل های انرژی، سبب شده تا محصولات بیشتری از موجودی انبارها، سفارش گرفته گردد که همین امر سبب کاهش شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده، گشته است. به همین دلیل شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به میزان 9.26 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، افزایش میزان فروش باعث می گردد تا احتیاج به پرسنل و نیروی کار بیشتری احساس گردد که این امر در ماه مورد مطالعه با افزایش حدود 60 درصدی شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، مشاهده می گردد.

با توجه به تغییرات شاخص ها و فرایند نسبتاً مثبت آنها، میزان امیدواری واحد های صنفی نسبت به بهبود اوضاع با افزایش حدود 45 درصدی شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده، نسبت به ماه قبل، رشد مثبتی را به همراه داشته است.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد احتیاج فعالان مالی، سرمایه گذاران و همچنین برنامه ریزان کشور در خصوص شرایط رونق و رکود را بیان می نماید. این شاخص به وسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های مالی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان فراوری و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در خصوص شرایط متغیر های مهمی از قبیل مقدار فراوری، سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه و میزان استخدام شرکت در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می گردد. مؤسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از 40 کشور جهان به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می نمایند.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12424

به "رشد خرده فروشی کالا و خدمات در آذرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد خرده فروشی کالا و خدمات در آذرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید