خبرنگاران فرانسه خواستار لغو اقدام آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری شد

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- وزیرامورخارجه فرانسه در بیانیه ای تحریم های آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری را حمله به کشورهای عضو اساسنامه رم دانست و خواستار لغو این اقدامات شد.

خبرنگاران فرانسه خواستار لغو اقدام آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان ایو لودریان وزیرامورخارجه فرانسه روز جمعه در بیانیه ای تصمیم آمریکا برای تحریم کارکنان دیوان بین المللی کیفری را حمله به کشورهای عضو اساسانامه رم که این دیوان براساس آن به وجود آمده، دانست.

لودریان خواستار لغو این اقدام آمریکا شد و گفت: تصمیم ایالات متحده این خطر را به دنبال دارد که استقلال این نظام قضایی (بین المللی) زیر سوال رود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با امضای فرمانی مجوز تحریم دیوان کیفری بین المللی و کارکنان آن را صادر کرد.

این فرمان، دیوان کیفری بین المللی را تحت تحریم اقتصادی قرار داده است و سفر آن دسته از کارکنان دیوان کیفری بین المللی که بدون رضایت ایالات متحده، مستقیماً در تحقیقات درباره جنایت های جنگی نظامیان و مقام های اطلاعاتی آمریکا در افغانستان نقش دارند، با محدودیت هایی روبرو می شود.

این تازه ترین اقدام ترامپ علیه پیمان ها و نهادهای بین المللی است. خروج از برجام، معاهده آب و هوایی پاریس، 2 پیمان کنترل تسلیحاتی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله پیمان شکنی های آمریکاست.

دیوان بین المللی کیفری نیز روز جمعه با انتشار بیانیه ای تحریم های آمریکا را تازه ترین حمله بی سابقه ایالات متحده علیه این دادگاه توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است که اوگون کووان رییس دیوان کیفری بین المللی این تحریم ها را رد و گفت که این اقدام تلاش مشترک ما برای مبارزه با مصونیت از مجازات و پاسخگویی در قبال جنایت های گسترده را تضعیف می کند.

استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به تحریم اقتصادی و محدودیت ورود اعضای دیوان بین المللی کیفری به آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت هرگونه اقدامی باید در تطابق با توافقنامه مقر این سازمان باشد.

همچنین، جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری آنلاین تأکید کرد: این مسأله مایه نگرانی جدی است؛ زیرا ما به عنوان اتحادیه اروپا حامیان ثابت قدم دیوان کیفری بین المللی هستیم.

وی با بیان اینکه این یک خبر بسیار بد است، افزود: دیوان کیفری بین المللی یک عامل کلیدی در اجرای عدالت و صلح است. همه کشورها باید به آن احترام گذاشته و از آن حمایت کنند. ما این تصمیم را تحلیل می کنیم تا تمام تبعات آن را ارزیابی کنیم.

بورل همچنین گفت که شورای امور خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه آینده تشکیل جلسه داده و نظر خود را درباره این تصمیم آمریکا اعلام خواهد کرد.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9166

به "خبرنگاران فرانسه خواستار لغو اقدام آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرانسه خواستار لغو اقدام آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید