خبرنگاران سوت تاریخی کارخانه سمنان آغازگر آیین گرامیداشت زبان سمنانی می شود

به گزارش سهندبلاگ، سمنان- خبرنگاران- رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان گفت: به مناسبت 30 دی ماه سالروز ثبت ملی زبان سمنانی و همچنین روز ثبت ملی روش کاشت گل نرگس سمنان آیین گرامیداشت این روز در موزه امیر سمنان به صورت مجازی و با صدای سوت کارخانه ریسندگی برگزار می شود.

خبرنگاران سوت تاریخی کارخانه سمنان آغازگر آیین گرامیداشت زبان سمنانی می شود

مجید غایبی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز ثبت ملی زبان سمنانی و روز ثبت روش کاشت گل نرگس سمنان ابراز داشت: این آیین به علت شیوع ویروس کرونا به صورت محدود و با حضور دعوت شدگان که از فرهیختگان و برگزار کنندگان هستند در موزه امیر سمنان برگزار می شود و سایر مردم می توانند به صورت زنده اینستاگرامی به آدرس misasesemnan این مراسم را دنبال کنند.

وی افزود: آیین گرامیداشت روز ثبت زبان سمنانی با آغاز نخستین هفته فرهنگی سمنان همراه شد که قرار است هر سال در چهار مرحله و در چهار فصلِ سال با همت و حمایت و همکاری شورای شهر سمنان، سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری سمنان، سازمان های مردم نهاد، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی ارگان های فرهنگی هنری با حضور شهروندان برگزار شود.

غایبی در خصوص برنامه های این مراسم گفت: آغاز این مراسم با به صدا در آمدن سوت کارخانه ریسمان ریسی سمنان در ساعت 9 صبح آغاز می شود و با اجرای مراسم چهارمین پاسداشت روز زبان سمنانی با حضور استادان زبان سمنانی از جمله استاد فرهنگ شکوهی، استاد ذبیح الله وزیری، استاد محمد ابراهیم سهرابی، استاد محمد رضا طاهریان در ساعت 21 انتها می یابد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان ادامه داد: بازدید مجازی از باغ موزه امیر سمنان با توضیحات محمد عزیزالدین پژوهشگر و مدیر موزه امیر در آغاز مراسم، ترانه خوانی به زبان سمنانی از سوی شاعران ترانه های بچگانه در ساعت 10، اجرای برنامه های صنایع دستی سمنان با حضور استادان برجسته صنایع دستی سمنان و رونمایی از نقشه فرش گل نرگس سمنان برای اولین بار در جهان با حضور مسولین از ساعت 11، برنامه های ویژه گل نرگس سمنان و محیط زیست و میراث طبیعی سمنان با حضور کارشناسان برجسته از ساعت 14 در باغ موزه امیر، حرکت کاروان دوچرخه سواری به مناسبت هم زمانی با سه شنبه های بدون خودرو و روز هوای پاک به سمت باغ موزه امیر با حضور پیشکسوتان ورزشی سمنان از دیگر برنامه های این مراسم فرهنگی خواهد بود. غایبی توضیح داد: اجرای زنده موسیقی سنتی از ساعت 16:30 و اجرای زنده چهارمین پاسداشت روز زبان سمنانی با حضور استادان زبان سمنانی از ساعت 19 الی 21 آخرین برنامه این گرامیداشت خواهد بود.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: تمامی برنامه ها از محل باغ موزه امیر به صورت زنده و از اینستاگرام پخش خواهد شد و بدلیل رعایت پروتکل های بهداشتی تنها افرادی که اجرای برنامه دارند به صورت مقطعی و برنامه ریزی شده در آن مکان حضور خواهند داشت و همچنین اهالی رسانه نیز می توانند برای تهیه خبر و عکس این مراسم حضور پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: آیین گرامیداشت ثبت زبان سمنانی از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان و با همکاری باغ موزه امیر، شورای اسلامی شهر سمنان،سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان و اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان برگزار می شود.

زبان سمنانی در تاریخ 30 دی ماه 1394 به شماره 1114 در کلاسه اثر زبان و گویش در دسته معنوی به ثبت ملی رسید.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12254

به "خبرنگاران سوت تاریخی کارخانه سمنان آغازگر آیین گرامیداشت زبان سمنانی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سوت تاریخی کارخانه سمنان آغازگر آیین گرامیداشت زبان سمنانی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید