برای عاشقان کار در رستوران؛ درآمد خوب و لذت فراوان!

به گزارش سهندبلاگ، خبرنگاران: مهم ترین صنعت پولساز در جهان کدام است؟ شاید پاسخ شما صنعت IT یا صنایع مرتبط با علوم مدرن و تکنولوژی باشد؛ اما اینطور نیست… به گزارش مجله FORBES مهم ترین صنعت در جهان در حال حاضر، صنعت غذا است. زمانی که صحبت از مهم ترین صنعت می شود، می توان به سه چیز پی برد:

برای عاشقان کار در رستوران؛ درآمد خوب و لذت فراوان!

در هر سرزمینی غذا و خوراکی در اولویت های بالای زندگی مردم قرار گرفته است

آینده برای کارآفرینان در این صنعت روشن است

تاریخ و گذشته طولانی دارد و می توانیم درس ها و تجربیات فراوانی از آن بدست آوریم

اگر یک روز دنیا به آخر برسد، آخرین صنعتی که درب آن را خواهند بست، مطمئناً صنعت غذا خواهد بود. این جمله آقای ظهیری یکی از کارآفرینان پیروز صنعت غذا و موسس صنایع غذایی مهرام است.

حالا که متوجه اهمیت این صنعت در زندگی امروز و آینده خود شدیم، می دانیم که این صنعت فرصت بسیار خوبی برای کارآفرینی و ساختن آینده است.

خوب می دانیم که ورود به هر کسب و کار و حرفه ای، نیازمند حداقلی از سرمایه است که بتوان بنای آن کار را گذاشت و این بدان معنی است که خیل قابل توجهی از جوانان که دارای سرمایه کافی برای حضور در این بازار نیستند، باید منصرف ورود به این صنعت شوند؟ و از فرصت های بی نظیری که برای آن ها خواهد ساخت، چشم پوشی کنند؟ قطعاً پاسخ منفی است.

اهمیت و ارزش کسب تجربه و یاد دریافت فوت و فن هر کاری برای پیروزیت در آن کار، اگر بیشتر از سرمایه نباشد قطعاً کمتر از آن نیست. پس جوانان بدون سرمایه ناامید نباشند و شانس خود را به ورود به صنعت خوشمزه غذا را از پله های پایین تر امتحان کنند. صنعت غذا در ایران در حال حاضر عنوان های شغلی فراوانی دارد که می توان با کسب تخصص در هر کدام از آن، راه خود را به عنوان نیروی متخصص برای ورود به بازار هموار کنید و پله های پیروزیت را بالا روید. در ادامه با تعدادی از مهم ترین مشاغلی که در این صنعت وجود دارد و شما می توانید بدون داشتن سرمایه خاصی در آن ها خبره شوید، آشنا خواهید شد:

1. سالن کار یا ویتر

ویتر یا سالن کار به شخصی گفته می شود که در کافه یا رستوران مسئولیت ارتباط با مشتری برای ثبت سفارش، انتخاب بهتر سفارش، توضیح درباره منو یا امکانات کافه، آوردن و بردن سفارش مشتری و بقیه خدمات مورد نیاز را انجام می دهد.

وظایف ویتر به طور خلاصه شامل:

ارائه خدمات کامل به مشتریان

اطمینان از اینکه مشتری که در آن محیط آمده است حس خوبی دارد

اطمینان از اینکه غذا و سفارشات گرم، گرم است وسفارشات سرد، سرد است

سرویس دهی و تحویل سفارشات مطابق با زمان بندی استاندارد

به دنبال راه هایی برای ارایه خدمات بیشتر و استفاده بهینه تر از میز ها

پاسخ به سوالات و دریافت پیشنهادات مربوط به غذا و نوشیدنی ها

خدمات مشتری به شیوه ای متناسب

گزارش سفارشات به صورت مرتب در زمان سریع

2. صندوق دار

صندوق دار یکی از وظایف مهم در رستوران را بر عهده دارد. صندوق دار های رستوران معمولا خانم هستند و وظیفه ثبت سفارش در سیستم و محاسبه هزینه و دریافت پول از مشتری را دارند.

افراد برای این سِمت باید دارای دانش ها و مهارت های خاصی باشند که شامل موارد زیر است:

دانش ریاضیات: شامل علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربرد های آن ها است.

گوش دادن فعالانه: توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

سخن ورزی: سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.

درک اجتماعی: مطلع بودن از واکنش های دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس العمل هایی را نشان می دهند.

قابل اعتماد بودن

صداقت و درستکاری

تحمل استرس و فشار: شغل نیازمند پذیرش نقدها و برخورد آرام و موثر در شرایط پراسترس است.

توجه به جزئیات

3. سرآشپز

آشپز با استفاده از روش های مختلف انواع غذا ها را آماده و تهیه می کند. در برخی از رستوران ها گروهی از آشپز ها با هم همکاری می کنند و یک سرآشپز بر کار آشپزان نظارت می کند؛ و در برخی از رستوران ها فقط یک آشپز وظیفه تهیه غذا ها را به عهده دارد و کمک آشپز به او کمک می کند.

سرآشپز یکی از کلیدی ترین و مهم ترین پرسنل یک رستوران می باشد. زیرا طعم و کیفیت غذا مهم ترین آیتم در راه اندازی رستوران و جلب رضایت مشتری می باشد. هیچ رستورانی بدون بهترین آشپز پیروز نمی شود.

در ادامه ویژگی ها و وظایف یک سرآشپز خوب را آورده ایم.

ویژگی ها:

ماهر و با تجربه بودن

داشتن خلاقیت در فرایند تهیه غذا و سرو آن

برخورداری از حس چشایی و بویایی قوی

علاقه مند بودن به آشپزی

برخورداری از دقت بالا

منظم بودن

شناخت کافی از مواد اولیه

پاکیزه بودن و رعایت بهداشت

توانایی مدیریت

داشتن اخلاق و رفتار مناسب

توانایی انجام کار گروهی

توانایی تحمل فشار کاری زیاد

قابلیت تصمیم گیری سریع

علاقه به یادگیری

بر خورداری از سرعت عمل بالا

وظایف:

تهیه چاشنی های مخصوص

آموزش پرسنل

مدیریت سفارشات

آمار گیری روزانه

گذاشتن لیست خرید های روزانه

مدیریت نظافت آشپزخانه

مدیریت نظافت پرسنل

مدیریت نظافت تجهیزات

نگهداری صحیح از ماشین آلات و تجهیزات

کاهش ضایعات

کاهش هزینه های اضافی و افزایش سود

حضور به موقعه و بدون غیبت در سر کار

الگو بودن پرسنل

حافظ اسرار رستوران یا فست فود

هر رستوران با توجه به نوع کار و غذایی که تحویل مشتری می دهد، آشپز های مختلفی استخدام می کند. مثلا در فست فودها، پیتزاپز ها و پاستاپزها، در رستوران های ایرانی، آشپز های ایرانی و کباب زن ها و در رستوران های فرنگی هم سوشی زن ها و آشپز های فرنگی پز مشغول به کار می شوند.

4. باریستا

حتما می دانید که یک فنجان اسپرسو یا یک کافه ماکیاتو به خودی خود و با تنظیمات دستگاه قهوه ساز تهیه نمی شود، بلکه تمام این نوشیدنی ها توسط دستان ماهری که اشتیاق و علاقه شدیدی به تهیه آن با بهترین کیفیت ممکن را دارد تهیه می شوند.

باریستا در اصل شخص حرفه ای (خانم یا آقا) است که مسئولیت تهیه نوشیدنی های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را در کافه بر عهده دارد. امروزه در بسکمک از کافه ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه و یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می کند.

لباس باریستا ها معمولا با یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند از دیگر کارکنان کافه متمایز می شود. یک باریستای خوب باید به طور دقیق بداند که مثلا برای تهیه یک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع رست شدن آن، مدت زمان گذشته از آسیاب آن، از چه مقدار آب داغ و به چه مدت زمان باید استفاده کرد.

مهارت های حرفه ای یک باریستا:

لاته آرت (هنر شیر قهوه نگاری)

دم آوری قهوه های نسل سوم و دمی

طعم شناسی و مهارت ایجاد طعم های جدید

وظایف باریستا:

تهیه قهوه و نوشیدنی های گرم منوی کافه به صورت حرفه ای و تخصصی

تهیه و آماده کردن سفارش ها بر اساس منوی کافه و سلایق مشتریان

کنترل کیفیت مواد اولیه مصرفی کافه و سفارش هایی که به سر میز مشتریان می رود

مدیریت بار و پرسنل بار (کمک باریستا، سینک من و …)

ارائه توضیحات درباره اقلام منوی کافه و پاسخ به سوالات مشتریان درباره منو

5. سرویس تحویل (دلیوری)

در این زمانه که اکثر افراد مشغله و گرفتاری های زیادی دارند، معمولا وسط یک روزِ کاری کسی به رستوران نمی رود و همه تقاضای دلیوری در محل کار یا منزل دارند.

دلیوری یعنی رسیدن غذا به منزل زودتر از آمبولانس و پلیس محل، تایم تحویل غذا در فست فود یعنی نهایت ده دقیقه، یک رستوران پیروز باید هم در فروش حضوری و هم در فروش بیرون بر delivery فعالیت خوبی داشته باشد و بتواند هر دو را در کنار هم پیش ببرد.

برای استخدام به عنوان سرویس تحویل باید ویژگی های زیر را داشته باشید:

سریع و چابک بودن

با دقت در رانندگی و حمل غذا

برخورد مناسب با مشتری

آشنابودن به آدرس ها

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

مورد اعتماد

ظاهر مناسب

با توجه به این نکات و آشنایی با عناوین شغلی بااهمیت در صنعت غذا، اگر همچنان علاقه مند به حضور در این بازار آینده دار هستید، شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید و برای دست یافتن به آن تلاش کنید.

لازم به ذکر است که امروزه پیدا کردن شغلی که در آن تمام توانمندی های شما را در نظر گرفته شده باشد، بسیار سخت و یافتن بهترین انتخاب بین پیشنهادات امری بسیار سخت است. از طرفی ارتقاءِ سطح توانمندی ها و مهارت ها برای یافتن موقعیت بهتر و رشد روزانه نیز هزینه های گزاف و چشمگیری دارد که اغلب جوانان در تأمین بودجه آن به مشکل می خورند و تنها ناامیدی و بی انگیزگی و روزمرگی نصیبشان می شود.

گروه کی کی با در نظر دریافت این محدودیت ها و مسائل تصمیم گرفته تا در این صنعت که از کسب و کارهای پر رونق محسوب می شوند، نسبت به حل مشکل اشتغال جوانان تلاش کند. شما با استفاده از این پلتفرم نسبت توانایی های کنونی خود را اعلام می کنید و نه تنها با توجه به توانایی هایتان بصورت کاملاً رایگان کار دلخواه و متناسبتان را پیدا خواهید کرد، بلکه با توجه به مطالب آموزشی موجود می توانید توانمندی های خود را در این صنعت ارتقاء دهید و به صورت کاملاً رایگان، به یک متخصص تمام عیار تبدیل شوید و از حقوق و مزایای بیشتر لذت ببرید. ضمن اینکه علاوه بر تمام این اتفاق ها، گروه کی کی جایزه و مزایای هیجان انگیز پرشماری برای شما در نظر دارد که مطلع شدن از تمامی آن ها، همراهی شما عزیزان را می طلبد، پس با ما همراه باشید.

همین حالا با ما تماس بگیرید

09123181876

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2517

به "برای عاشقان کار در رستوران؛ درآمد خوب و لذت فراوان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای عاشقان کار در رستوران؛ درآمد خوب و لذت فراوان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید