با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم

به گزارش سهندبلاگ، تهران (پانا) - مدیرعامل توانیر می گوید سال جاری به ویژه در یک ماه آینده ، شرایط بحرانی داریم، به همین علت به نیروگاه ها فشار آوردیم تا زودتر به مدار فراوری برگردند و با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم.

با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم

به گزارش صداوسیما، محمد حسن متولی زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما ضمن عذرخواهی از مردم بابت قطعی های مکرر برق گفت: برای روشن نگه داشتن چراغ خانه ها و چرخ زندگی مردم کوشش می کنیم.

محمدحسن متولی زاده با اشاره به اینکه خاموشی ها به ناچار رخ داده است، اضافه نمود: سال جاری از نظر گرمای شدید و زودرس، یک سال بی سابقه ای بود و شاید در 50 سال اخیر ایران سابقه نداشت؛ حتی دمای هوا در ماه فروردین, 5 درجه گرم تر از متوسط سال های گذشته بود.

وی ادامه داد: کم بارشی و خشکسالی هم به آن اضافه و مجموع این عوامل موجب شد که چاه های کشاورزی، زودتر وارد مدار و دستگاه های سرمایشی مردم زودتر روشن شوند.

مصرف رمز ارزها قابل توجه است

متولی زاده اضافه نمود: پدیده ای به نام رمزارز هم به وجود آمد که حجم قابل ملاحظه ای از مصرف را دارد.

وی گفت: همه این عوامل موجب شد که رشد مصرف 20 درصدی بی سابقه را در صنعت برق داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه میانگین برق مصرفی کشور در 10 سال گذشته، یک و هشت دهم درصد بود، اضافه نمود:، اما به یک باره رشد 10 برابری را تجربه کردیم.

متولی زاده گفت: هر سال به طور معمول، حدود یک میلیون مشترک جدید و تعدادی صنایع جدید داریم که معمولاً سالی 2 هزار مگاوات مصرف اضافه داشتند.

او با بیان اینکه صنعت برق، صنعت عرضه و تقاضا و همزمان از فراوری به مصرف است، اضافه نمود: مصرف، رشد بسیار زیادی داشت، اما عرضه و فراوری ما کاهش و مشکل داشت.

متولی زاده اضافه نمود: مهمترین علت این کاهش، کاهش ذخیره آب نیروگاه برقآبی بود که بیش از 50 درصد کاهش یافت. همچنین تعمیرات نیروگاه ها بود که معمولاً بر اساس برنامه ریزی ها تا نیمه خرداد به مدار وارد می شوند و تعدادی از این نیروگاه ها هنوز آماده نشدند و به مدار نیامدند بنابراین این عوامل موجب ایجاد فاصله میان عرضه و تقاضا شد.

مدیرعامل توانیر: ارزان ترین برق دنیا را داریم

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه ارزان ترین برق دنیا را داریم, گفت: هزینه ای که افراد سیگاری بابت سیگار در ایران پرداخت می نمایند پنج برابر هزینه ای است که همه مردم ایران برای مصرف برق خانه هایشان پرداخت می نمایند.

محمدحسن متولی زاده در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما, انعطاف پذیری در مصرف برق و داشتن ذخیره کافی برای شرایط اضطرار را از راهکارهای حل مشکل کمبود برق بیان و اضافه نمود: تحقق ذخیره کافی به سرمایه گذاری های فراوان احتیاج دارد و انعطاف پذیری در مصرف تا کنون در سیاست های وزارت نیرو اعمال شده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر, سیاست های تشویقی برای مشترکان داشتیم که اگر در شرایط خاص, مصرف را کاهش دهند تشویق می شوند.

آقای متولی زاده اضافه نمود: در زمستان, مصرف گاز کشور 850 میلیون مترمکعب در روز است که بیش از 650 میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی و تجاری مصرف می گردد و در نتیجه سوخت گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه ها کاهش می یابد و الزاماً باید سوخت مایع مصرف نمایند.

او اضافه نمود: تعدادی از نیروگاه های ما که تعمیرات داشتند به علت اینکه مجبور بودند از سوخت مایع استفاده بیش از زمان مقرر کار کردند و تعمیرات آنها به تأخیر افتاد و این تأخیر, اثرات خود را در مقطع کنونی نشان داده است.

فراورینمایندگان رمز ارز به ایران سرازیر شده اند

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه فراوری رمزارزها بسیار انرژی بر است, گفت: علت اینکه بخش عمده ای از فراورینمایندگان این رمزارزها به ایران سرازیر شدند این است که انرژی در کشورمان ارزان است.

متولی زاده اضافه نمود: این رمزارزها دو دسته هستند یک دسته در چارچوب قوانین و مقررات کار می نمایند که حدود 300 مگاوات قرارداد رسمی دارند و مدیریت پذیر هستند و دیروز این فراورینمایندگان قانونی رمز ارزها از مدار خارج شدند.

او اضافه نمود: اما اکثریت فراورینمایندگان رمزارزها در کشورمان تمایلی ندارند در چارچوب قانون کار نمایند و مدیریت پذیر باشند.

متولی زاده با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان فراوری رمزارزها در کشورمان وجود ندارد، گفت: یکی از ویژگی های رمزارزها و فرایند استخراج آن ها, این است که قابل کنترل نیست.

مدیرعامل توانیر اضافه نمود: در سال اخیر, رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز, چندین برابر شده است و بر اساس برآوردها؛ حدود دو هزار مگاوات از برق کشورمان برای فراوری رمزارز مصرف می گردد.

آقای متولی زاده گفت: دو هزار مگاوات معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل 30 درصد مصرف تهران است.

وی ادامه داد: از همه یاری خواستیم تا در این زمینه به ما یاری نمایند و از مردم خواستیم اگر آگاه شدند جایی در حال فراوری غیرقانونی رمزارز است اطلاع دهند و پاداش دریافت نمایند.

برای جمع اوری رمز ارز مراجعه کردیم تیراندازی کردند

متولی زاده با بیان اینکه به همکارانمان که برای جمع آوری رمزارزها رفتند تیراندازی شد, اضافه نمود: از دستگاه های امنیتی و قضائی یاری خواستیم.

مدیرعامل توانیر گفت: از نظر توان فراوری و ساخت تجهیزات فراوری برق هیچ مسئله ای نداریم و سازنده و پیمانکاران بسیار قوی داریم و اگر منابع اقتصادی وجود داشته باشد، فراوری برق افزایش می یابد.

متولی زاده با بیان اینکه با اقدامات و راه های ساده می توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم, اضافه نمود: اگر کولرهای گازی اسقاطی را که هر کدام معادل دو خودروی فرسوده, سوخت مصرف می نمایند با یک کولر استاندارد, تعویض کنیم, در مصرف برق, شش هزار مگاوات صرفه جویی انجام می گردد و همین کار اگر برای کولرهای آبی هم انجام گردد بیش از چهار هزار مگاوات دیگر هم صرفه جویی می گردد و اگر بخاری های دودکش دار مردم هم اصلاح گردد, روزی 200 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت, صرفه جویی می گردد.

یک ماه بحرانی پیش رو داریم

وی ادامه داد: سال جاری به ویژه در یک ماه آینده, شرایط بحرانی داریم، به همین علت به نیروگاه ها فشار آوردیم تا زودتر به مدار فراوری برگردند و با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم.

متولی زاده اضافه نمود: اگر مردم در مصرف برق, کمی صرفه جویی نمایند به خاموشی احتیاجی نخواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود فراوری برق است, گفت: بر اساس برآوردهای متخصصان، حداکثر, هزار مگاوات برق برای رمزارزها در کشور مصرف می گردد.

آقای شریعتی نیاسر اضافه نمود: با تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی, حدود هشت هزار مگاوات برای افزایش فراوری, ظرفیت داشتیم.

وی با بیان اینکه صنایع عظیم کشور, بسیار انرژی بر هستند, گفت: آن ها در افزایش شدت مصرف انرژی کشور نقش دارند که باید ملزم شوند تا فرایندهای انرژی بر خود را اصلاح نمایند.

آقای شریعتی نیاسر اشاره به اینکه نباید بار اصلی را بر دوش مصرف نمایندگان خُرد و خانگی بگذاریم, اضافه نمود: خاموشی, مدیریت مصرف نیست بلکه مدیریت یعنی اینکه صنایع عظیمی را که در افزایش شدت انرژی کشور نقش دارند ملزم کنیم تا خود را اصلاح نمایند.

هشدار بخش غیردولتی جدی گرفته نشد

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای فراورینمایندگان برق نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در بخش فراوری برق بیش از 50 درصد توسط بخش غیردولتی و بیش از 40 درصد در مجموعه وزارت نیرو فراوری می گردد.

ابراهیم خوش گفتار اضافه نمود: بخش های غیردولتی از سال های پیش هشدار می دادند که مشکل فراوری برق به وجود خواهد آمد.

او اضافه نمود: در سال 1399 حدود پنج هزار و 600 مگاوات و اکنون حدود شش هزار مگاوات کمبود داریم که جایگزین خواهد شد.

خوش گفتار اضافه نمود: بخش های غیردولتی که حدود 55 درصد برق را فراوری می نماید و در این زمینه سرمایه گذاری نموده است, سه سال و نیم از وزیر نیرو وقت می خواهد اما به او وقت نمی دهند.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای فراورینمایندگان برق با بیان اینکه فراوری برق به اندازه کافی انجام نشده است, گفت: مشکل این است که از سرمایه گذار حمایت نکردید بنابراین سرمایه گذاری کافی انجام نشده و مشکل به وجود آمده است.

نیروگاه ها 26 هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند

خوش گفتار با بیان اینکه نیروگاه ها 26 هزار میلیارد تومان طلبکار هستند، اضافه نمود: خصوصی ها شکایت کردند و دیوان عدالت اداری, حکم صادر نموده اما وزارت نیرو اجرا ننموده است بنابراین سرمایه گذاران در این حوزه سرمایه گذاری نمی نمایند و نتیجه آن خاموشی است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه ها برای تعمیرات, پول ندارند، گفت: عراق بخشی از پول آنها را می پرداخت که اکنون پول نمی دهد؛ این مسائل باید حل گردد.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای فراورینمایندگان برق اضافه نمود: رقمی که برای مصرف برق رمزارزها در کشور گفته شده, بین 800 تا هزار مگاوات است.

خوش گفتار با بیان اینکه از سال 1392 به این طرف, سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیروگاه ها اتفاق نیفتاده است, گفت: در طول برنامه ششم توسعه, نیروگاهی ساخته نشده است و هنوز وزارت نیرو آئین نامه ای را برای این برنامه به شورای اقتصاد نداده است.

وی بر لزوم جمع آوری نیروگاه های با بهره وری پایین تاکید و اضافه نمود: ششمین کشور سازنده توربین گازی در دنیا هستیم اما وزارت نیرو به سرمایه گذار اجازه سرمایه گذاری نمی دهد.

خوش گفتار گفت: قانون به درستی اجرا نمی گردد.

شرایط فعلی ماحصل تصمیم سیاسی دولت است

مالک شریعتی نیاسر که میهمان حضوری این برنامه بود، گفت: مشکل کمبود و قطعی برق و خاموشی مشکل فقط سال جاری نیست بلکه فرایند چند ساله است.

وی اضافه نمود: قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای وزارت نیرو معین نموده بود که اکنون در سال پایانی این برنامه هستیم.

شریعتی نیاسر اضافه نمود: ماده پنجم قانون برنامه تکلیف نموده است که 5 درصد ظرفیت فراوری برق کشور، تجدید پذیر باشد در حالی که حداکثر هزار مگاوات یعنی یک چهارم تکلیف قانونی را محقق کردیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این ها نتیجه چند سال سیاستگذاری و برنامه ریزی است، زیرا صنعت برق، بلند مدت است.

آقای شریعتی نیاسر با تاکید بر اینکه مجموعه ای از سیاست های قیمتی و غیر قیمتی، ما را به امروز رسانده است، اضافه نمود: در سیاست های قیمتی در سال 1392 برای اجرای یک سیاست بسیار خوب به نام افزایش پلکانی برنامه ریزی شد.

او ادامه داد: حرف این سیاست این است که ما میان کم مصرف ها، افراد منطبق با الگوی مصرف و مصرف نمایندگان پرمصرف، تفاوت قائل شویم.

شریعتی نیاسر اضافه نمود: بر اساس این سیاست، میزان تعرفه ها را برای افراد پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف با جرایمی روبرو کنیم که این اتفاق نیفتاد و عملاً شیب افزایش قیمت برای پرمصرف ها در سال های گذشته به حدی بود که مستهلک و فاصله آن ها کم می گردد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم واقعاً این سیاست را دنبال کنیم اکنون باید تعرفه های بالاتر از 100 درصد و یا 200 درصد برای پرمصرف ها می داشتیم.

او اضافه نمود: در سال 1394 در زمان آقای چیت چیان، وزارت نیرو این کار را پیگیری کرد، اما متأسفانه با تصمیم سیاسی دولت، این موضوع کنار گذاشته شد.

شریعتی نیاسر اضافه نمود: اگر این اتفاق از آن موقع شروع شده بود اکنون بخش عمده ای از این مسائل را در حوزه سیاست های قیمتی نداشتیم.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13905

به "با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فراوری رمزارزها هم برخورد جدی می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید