اسپیس ایکس به هدفش در استفاده مجدد از موشک فالکون 9 دست یافت

به گزارش سهندبلاگ، اسپیس ایکس مجموعه دیگری از ماهواره های استارلینک را در مدار قرار داد، اما چیزی که این مأموریت را ویژه می کرد، نه مجموعه ماهواره ها بلکه بازیابی مرحله اول یک موشک فالکون 9 برای دهمین بار بود.

اسپیس ایکس به هدفش در استفاده مجدد از موشک فالکون 9 دست یافت

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس روز گذشته ساعت 02:42 بامداد منطقه زمانی شرقی (11:12 به وقت تهران) از مرکز فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد. مرحله بالایی موشک حدود 65 دقیقه بعد، محموله 60 ماهواره استارلینک (Starlink) را در مدار پایین زمین (LEO) قرار داد.

این پرتاب سومین پرتاب اسپیس ایکس در کمتر از دو هفته بود و ناوگان صورت فلکی ماهواره ای استارلینک را به بیش از 1550 رساند. این شرکت به تدریج با توسعه این مجموعه برنامه خدمات دهی آزمایشی ارائه اینترنت ماهواره ای خود را گسترش می دهد. این شرکت گفت که هفته گذشته برنامه آزمایشی بتا را برای مردم اتریش و فرانسه باز نموده است.

نکته قابل توجه در پرتاب اخیر، نه توسعه برنامه بتا و حرکت به سمت خدمات دهی رسمی، بلکه رسیدن یکی از بوسترهای مرحله اول موشک به دهمین پرتاب خود بود. حدود 9 دقیقه پس از پرتاب، بوستر موشک فالکون 9 به شماره B1051 که یکی از بوسترهای پیشگام اسپیس ایکس محسوب می گردد، بر روی سکوی شناور بدون سرنشین البته که هنوز دوستت دارم فرود آمد و رکورد دیگری ثبت کرد.

این تقویت کننده نخستین بار در پرواز آزمایشی سرنشین دار دمو-1 (Demo-1) در مارس 2019 (اسفند 1397) استفاده شد و تا کنون برای پرتاب مجموعه ماهواره های رادارست (Radarsat)، ماهواره SXM-7 سیریسوس ایکس ام (SiriusXM) و شش مأموریت دیگر استارلینک استفاده شده است. بوستر B1051 در مأموریت استارلینک 21 هم برای نخستین بار رکورد 9 بار استفاده مجدد را ثبت نموده بود.

اسپیس ایکس مدت ها بود که انجام 10 پرواز را به عنوان یک هدف برای بازیابی موشک فالکون 9 در نظر داشت که سرمایه گذاری قابل توجه این شرکت را برای توسعه موشک های قابل بازیابی توجیه می کرد. اگرچه در ماه های اخیر مدیران این شرکت پیشنهاد نموده اند که این موشک حتی می تواند بیش از 10 بار هم استفاده گردد. ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل اسپیس ایکس پس از پرتاب کرو-2 گفته بود: به نظر می رسد محدودیتی برای استفاده مجدد از این وسیله وجود ندارد.

این شرکت از مأموریت های استارلینک برای توسعه فرآیند بازیابی موشک ها استفاده نموده که البته گاهی با مشکلاتی هم همراه بوده است. برای نمونه عملیات بازیابی موشک در ماه فوریه با به دلیل خاموش شدن موتور با شکست روبرو شده بود.

ماسک در این زمینه گفت: ما تمایل داریم که از بوستر فالکون 9 تا زمانی که مسئله ای در آن ببینیم برای مأموریت های استارلینک استفاده کنیم. ما از فرآیند بازیابی که چالش بزرگی برای موشک است، درس های زیادی گرفته ایم.

اسپیس ایکس هنوز چیزی درباره استفاده از موشک برای یازدهمین بار اعلام ننموده اما فرود پیروز بوستر موشک در بیست و ششمین پرتاب استارلینک که البته با نام استارلینک 27 شناخته می گردد، احتمال این کار را بالا برده است.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در مأموریت استارلینک 27

Credit: SpaceX

منبع: Space News

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13953

به "اسپیس ایکس به هدفش در استفاده مجدد از موشک فالکون 9 دست یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس به هدفش در استفاده مجدد از موشک فالکون 9 دست یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید