اسفند،ماه بیمارهای واگیردار در تقویم ایران ، 77 سال قبل ،شیوع تیفوس در پایتخت

به گزارش سهندبلاگ، تهران این کهنه پایتخت ایرانی به دلیل موقعیت سیاسی و اجتماعی اش همواره میزبان اتفاقات ناخوانده و غیر قابل پیش بینی تاریخی است. تاریخ را که مرور کنید حتما درباره بیماری های واگیردار بسیاری می خوانید که بلای جان پایتخت نشین و کشور شده است؛مثل همین کرونا یا چند دهه قبل بیماری طاعون....

اسفند،ماه بیمارهای واگیردار در تقویم ایران ، 77 سال قبل ،شیوع تیفوس در پایتخت

خبرنگاران- بهاره خسروی: اگر اهل گشت و گذار در دل وقایع تاریخی باشید قطعا می دانید که شیوع بیماری تیفوس که اسفند سال 1321 به جان تهران افتاد، به دلیل ورود اسیران لهستانی به ایران بود.

مردم در تکاپوی خانه تکانی شب عید و استقبال از بهاری نو بودند که ناغافل موج بیماری تیفوس ایران و پایتخت را فرا و در کمتر از یک ماه جان هزاران نفر را گرفت، اما تیفوس بیماری مهلک ویروسی و شپش هایش شب عیدی چطور به ایران آمد؟

همه چیز از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط روس ها آغاز شد. روس ها تعدادی از اسیران لهستانی را که اغلب بیمار بودند راهی ایران کردند. زمانی که اسیرها به ایران رسیدند به آنها لباس های جدید دادند و لباس آلوده آنها بدون ضدعفونی و پاکسازی با قیمت مناسب به ایرانیان فقیر و بی بضاعت فروخته شد و همین موضوع پای تیفوس را به خانه ها باز کرد.

همچنین سربازان لهستانی با وجود همه محدودیت ها از اردوگاه خارج می شدند و در اماکن عمومی و قهوه خانه ها با مردم مراوده داشتند و مردم ساده دل کوچه و بازار به گرمی آنها را می پذیرفتند. در واقع علاوه بر اشغال ایران به دست متفقین جان شان به واسطه روی خوش و مهمان نوازی به خطر افتاد.

11 اسفند 1321 دولت شیوع بیماری تیفوس را میان مردم رسما اعلام نمود. دلایل دولت برای شیوع این بیماری تبعات اشغال نظامی ایران، کمبود خواروبار که حاصل آن سوء تغذیه بود، استقرار نظامیان خارجی که اغلب ناقل و آلوده به بیماری های ویروسی و واگیردار بودند، اعلام شد.

البته کمبود دارو و فقر مردم آمار تلفات را بالا می برد. تیفوس که ناقل عمده آن شپش است تلفات سنگینی را برای پایتخت نشینان دربرداشت. بر اساس آمار پس از اعلام رسمی شیوع بیماری تیفوس، در تهران مرگ 109 نفر ازتیفوس و 57 نفر از تیفوئید گزارش شد. با تصمیم وزارت بهداری، ماموران بهداشت به محض شناسایی افراد تیفوسی همسایه ها را از رفت وآمد به خانه آنها و هر گونه ارتباط نزدیک مانند دیده بوسی و در آغوش دریافت منع می کردند. مدارس تعطیل شدند و برخی کارخانه هم20 روزی چرخه کار و فراوری را تعطیل کردند.

در روزهای انتهای اسفند همان سال بود که وزیر بهداری وقت امان الله اردلان در مجلس شورای ملی درباره موج تیفوس در کشور گفت: یک میلیون واکسن تیفوس قبلاً دستور داده شده بود و این واکسن ها به قاهره رسیده است. اخیراً اقداماتی شده امیدواریم زودتر وارد تهران بگردد ولی تصدیق خواهید فرمود که این اقدامات کافی برای آن منظور اساسی نیست. ما الان در بیمارستان شفا، نجات و رازی تقریباً 300 تختخواب داریم که بیمارهای تیفوس را می پذیریم. ولی آنچه که مشهود است بیماری زیادتر از این است و متاسفانه محلی برای نگاهداری اینها نیست. باید حقایق را گفت، علاوه بر اینکه بیمار زیاد است و برای آنها جا نداریم. متاسفانه بعد از معالجه هم چون خوب مواظبت نمی شوند، برای اینکه خوشبختانه تلفات کم است مطابق احصائیه ای که داده اند از صد نفر 95 نفر خوب می شوند ولی توجه بفرمایید بعد از معالجه برای اینکه بیمار زیاد داریم. مجبوریم آنها را مرخص کنیم ولی نتیجه نداشتن جای خوب و غذای خوب باعث می گردد که همان بیمار خوب شده که باید در حالت نقاهت راحتی داشته باشد، ندارد مریض می گردد.

تیفوس تا سال 1324 و انتها جنگ جهانی دوم خروج متفقین از ایران همچنان بر دل و جان ایرانی های جا خوش نموده بود، اما در این میان روزنامه ها به عنوان تنها وسیله ارتباط جمعی روزهای نخست برای مقابله با بیماری تیفوس و اطلاع رسانی میان مردم کوشش های زیادی کردند.

تشویق مردم به صرفه جویی در خرید اقلام شب عید یا عادی روزمره و در عوض یاری به مبتلایان تیفوسی که بیشتر از خانواده های فقیر بودند ازجمله فعالیت های خیر خواهانه مطبوعات بود.

به واسطه کوشش ها و اطلاع رسانی های مطبوعات مهر سال 1322 خورشیدی انجمن جلوگیری ازبیماری تیفوس در تهران تشکیل شد. از محل یاری های مردمی و خیران به فاصله کوتاه یک ساله مبلغ 2 میلیون و 800 هزار ریال یاری اقتصادی جمع شد. انجمن جلوگیری از بیماری تیفوس با مبالغ جمع شده یک حمام با 48 دوش در میدان سنگلج ساخت و چیزی درحدود 34 هزار مرد و زن مبتلا به تیفوس به آن مراجعه کردند. ضد عفونی کردن 1028 خانه مبتلایان به تیفوس، ضدعفونی کردن 2769 دست لباس و اثاثیه 250 خانوار، انتشار و توزیع 10 هزار برگ اوراق تبلیغاتی برای مطلع کردن مردم درباره راه های مبارزه با تیفوس از مهم ترین اقدامات مبارزه با تیفوس از سوی این انجمن بود.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7063

به "اسفند،ماه بیمارهای واگیردار در تقویم ایران ، 77 سال قبل ،شیوع تیفوس در پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسفند،ماه بیمارهای واگیردار در تقویم ایران ، 77 سال قبل ،شیوع تیفوس در پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید